Forum "Turystycznie" - najciekawsze forum turystyczne w sieci! Już od prawie 14 lat!

Kolej w Polsce i Europie

Linie lotnicze, autokary, rejsy, podróże pociągiem oraz samochodem.
Awatar użytkownika
tadeks
Ekspert
Posty: 1194
Rejestracja: 7 cze 2014, o 21:17
Lokalizacja: Słupsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: tadeks » 16 lip 2021, o 20:03

Nie to.

Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Posty: 8795
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 17 lip 2021, o 12:31

Może największe miasto w Polsce gdzie nie przystaje żaden pociąg rangi Intercity.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
tadeks
Ekspert
Posty: 1194
Rejestracja: 7 cze 2014, o 21:17
Lokalizacja: Słupsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: tadeks » 17 lip 2021, o 15:22

Comen pisze:
17 lip 2021, o 12:31
Może największe miasto w Polsce gdzie nie przystaje żaden pociąg rangi Intercity.
Zgadza się.
To największe z miast przez, które pociągi PKP Intercity przejeżdżają bez postojów.
Według dostępnych danych Rudę Śląską zamieszkuje 138 tys. obywateli.
Kolejne na tej liście, to :
Pruszków 62 tys.
Świętochłowice 50 tys.

Co zrobić, aby pociągi IC w Rudzie Śląskiej zatrzymywały się?
Trzeba tam mieć posła! Burmistrz, prezydent, bądź proboszcz też mogą, ale mniej skutecznie, bo poseł dojeżdża do Warszawy do sejmu.
Gar, nie macie posła? Spróbuj Ty w kolejnych wyborach, a ziomkowie będą Ci wdzięczni. Jeden punkt w programie wyborczym już masz, to pociągi.
Przykład na to, co może poseł:
od czerwca 2021 r. część pociągów Intercity kursujących na trasie Bydgoszcz –Warszawa zatrzymuje się w Czerniewicach, wsi liczącej 1 tys. mieszkańców (!!!).
Stało się tak na skutek interwencji posła Tadeusz Woźniaka z Solidarnej Polski.

Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Posty: 8795
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 17 lip 2021, o 22:45

A jest potrzebny przystanek IC w Rudzie Śląskiej? Sądząc po liczbie mieszkańców pewnie bardziej niż w Czerniewicach, ale... To jest miasto w środku aglomeracji i dojazd do Zabrza, Katowic czy Gliwic nie jest jakimś wyzwaniem. Poza tym Ruda Śląska to umowna jednostka administracyjna - zbiór kilku czy kilkunastu osiedli, które w sumie uznać by można za oddzielne miasta. Nazwa jest od osiedla Ruda, ale władze miejskie rezydują w Nowym Bytomiu. Który dworzec w Rudzie jest główny? Patrząc analogicznie w Niemczech też są miasta wielkości Rudy Śląskiej w których IC nie staje, np. Leverkusen czy Herne.
A na tą prywatę panów posłów to mnie szlag trafia.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
gar
Ekspert
Posty: 8120
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 18 lip 2021, o 17:15

Mamy posła - praktycznie w każdej kadencji. Był czas, że takie pociągi się u nas zatrzymywały, ale zainteresowanie było znikome. Jako lokalni patrioci do Warszawy staramy się nie jeździć :) Inna sprawa, że dla części mieszkańców Rudy Śląskiej mniej czasu zajmuje dojazd na stację w Katowicach niż w Rudzie.

Awatar użytkownika
tadeks
Ekspert
Posty: 1194
Rejestracja: 7 cze 2014, o 21:17
Lokalizacja: Słupsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: tadeks » 19 lip 2021, o 10:04

gar pisze:
18 lip 2021, o 17:15
... Był czas, że takie pociągi się u nas zatrzymywały, ale zainteresowanie było znikome.
...Inna sprawa, że dla części mieszkańców Rudy Śląskiej mniej czasu zajmuje dojazd na stację w Katowicach niż w Rudzie.
A te dwa argumenty zmieniają spojrzenie na temat.
Bez rozeznania porównywałem Rudę Śląską do Gdańska, który pod względem komunikacyjnym znam. W Gdańsku wszystkie pociągi IC, w tym Pendolino, zatrzymują się na stacjach Gdańsk Główny, G. Wrzeszcz i G. Oliwa, mimo, że tam między tymi stacjami pociągi SKM jeżdżą zdecydowanie częściej niż Koleje Śląskie przez Rudę Śląską i łatwo dojechać do G. Głównego. W szczycie to co 7-8 minut.
Jednak Oliwa i Wrzeszcz to zdecydowanie większe niż w Rudzie Śląskiej zagęszczenie mieszkańców, urzędów, firm, galerii itp.
Ja przed zamieszczeniem info o niezatrzymujących się pociągach popatrzyłem na plan śląskiej aglomeracji, zwłaszcza Rudy Śląskiej, której nie znam. Rzeczywiście blisko kolei rozmieszczona jest tylko niewielka część R.Ś.
A dodam jeszcze, że według dostępnych mi źródeł Ruda Śląska nie jest stacją tylko jednoperonowym przystaniem kolejowym.
Zdjęcie z bazy kolejowej z 2020 roku:
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?d ... oid=195474

Awatar użytkownika
gar
Ekspert
Posty: 8120
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 19 lip 2021, o 13:14

Pociągi IC zatrzymywały się - co może być ciekawe - nie w Rudzie Śląskiej a na stacji Ruda Chebzie (Chebzie to najmniejsza dzielnica pod względem ilości mieszkańców Rudy Śląskiej).

Awatar użytkownika
Adler
Administrator
Posty: 13381
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Adler » 8 gru 2021, o 11:43

rynek-kolejowy.pl:
Od 15 grudnia w transporcie zbiorowym będą obowiązywać limity napełnienia do 75% pojemności środka transportu. Wciąż jest jednak mnóstwo niewiadomych. Nie wiadomo, czy do tej liczby będą wliczać się czy nie osoby zaszczepione, nie wiadomo, czy będzie chodzić o łączną liczbę siedzących miejsc w wagonach, czy także o miejsca stojące.

Awatar użytkownika
gar
Ekspert
Posty: 8120
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 8 gru 2021, o 12:38

Jakoś mnie to nie dziwi. Ludzie, którzy się tym w rządzie zajmują najczęściej z transportu publicznego nie korzystają, więc pojęcie mają o niej żadne - nawet nie wiem czy orientują się, że jest coś takiego jak miejsca siedzące i stojące.

Awatar użytkownika
Adler
Administrator
Posty: 13381
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Adler » 12 gru 2021, o 22:49

Od dzisiaj nowy rozkład.

Historia z dzisiaj.
Trasa:
Tarnów-Rzeszów (Intercity) w opcji "Bilet taniomiastowy" za 18 zł.
Rzeszów-Tarnów (Polregio) w opcji "Taryfa Podkarpacka" za 15 zł.
Chyba nie muszę pisać, czym szybciej i wygodniej za w miarę podobne pieniądze...

Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Posty: 8795
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 13 gru 2021, o 07:05

Są trasy gdzie Intercity jest tańszy od kolei regionalnej - z tego co pamiętam tak wychodziła podróż na linii Siedlce - Warszawa.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
gar
Ekspert
Posty: 8120
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 13 gru 2021, o 08:17

Są (a przynajmniej były trasy) na których osobówka jest szybsza od IC czy TLK lub czas przejazdu jest porównywalny.

Awatar użytkownika
Adler
Administrator
Posty: 13381
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Adler » 13 gru 2021, o 08:32

Na wspomnianym przeze mnie odcinku:
Intercity: 47min.
Polregio: 1,10h.

Awatar użytkownika
gar
Ekspert
Posty: 8120
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 15 gru 2021, o 14:58

Adler pisze:
13 gru 2021, o 08:32
Na wspomnianym przeze mnie odcinku:
Intercity: 47min.
Polregio: 1,10h.
Na tym odcinku (w sumie niezbyt długim) różnica jest całkiem spora
Jak pisałem są od tego wyjątki- pewnie jakby dobrze poszukać to trochę się ich znajdzie (cen nie porównywałem):
Kudowa - Zdrój - Kłodzko Miasto IC 1 h 18 min, a tymczasem osobówka KD 1 h 07 min.
Szklarska Poręba Górna - Wrocław Główny IC 3 h 27 min, a osobówka KD 3 k 00 min
Krynica-Zdrój - Kraków Główny IC 4 h 50 min, a osobówka PR 4 h 30 min

Awatar użytkownika
Adler
Administrator
Posty: 13381
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Adler » 15 gru 2021, o 19:48

Jednak w przypadku ceny (ostatnia pozycja) różnica jest znaczna.

Awatar użytkownika
gar
Ekspert
Posty: 8120
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 15 gru 2021, o 21:19

Adler pisze:
15 gru 2021, o 19:48
Jednak w przypadku ceny (ostatnia pozycja) różnica jest znaczna.
Jeśli sprawdzałeś to napisz. Jestem ciekawy jak spora jest ta różnica.

Awatar użytkownika
Adler
Administrator
Posty: 13381
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Adler » 15 gru 2021, o 23:36

22 zł (Polregio) kontra "od 29 zł" w TLK.
IC nie jeżdżą w tym kierunku, a te miałem na myśli opisując wcześniej trasę Tarnów-Rzeszów i nazad.

Awatar użytkownika
gar
Ekspert
Posty: 8120
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 16 gru 2021, o 09:43

Ktoś powie że to tylko 7 złotych, ale w przypadku rodziny robi się już konkretna różnica. Inna sprawa, że procentowo różnica jest bardzo konkretna (ponad 20% dopłaty za to że jadę dłużej).

Awatar użytkownika
Adler
Administrator
Posty: 13381
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Adler » 16 gru 2021, o 09:45

I nie można porównać komfortu jazdy IC z TLK, a z Polregio to już całkiem. (D)

Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Posty: 8795
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 16 gru 2021, o 16:08

Nowe szynobusy kolei regionalnych są dość komfortowe. Zdecydowanie bardziej od starych TLK. Z Intercity różnie bywa. Komfort przejazdu zazwyczaj i tak zależy od oblozenia miejsc.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
Adler
Administrator
Posty: 13381
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Adler » 16 gru 2021, o 19:53

Comen pisze:
16 gru 2021, o 16:08
Nowe szynobusy kolei regionalnych są dość komfortowe.
Racja. Nie wiem tylko czy te wszystkie stare składy zostały już wycofane czy nadal jeżdżą? (T)

Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Posty: 8795
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 16 gru 2021, o 19:54

Tzw. "kible" są jeszcze dość powszechne na torach.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
gar
Ekspert
Posty: 8120
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 21 gru 2021, o 23:28

W nowym rozkładzie jazdy pojawiło się kilka przywróconych do życia tras i stacji (przystanków) kolejowych. Na Górnym Śląsku kolejna reaktywacja trasy Bytom - Gliwice. Oby tym razem udana.

Awatar użytkownika
Adler
Administrator
Posty: 13381
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Adler » 22 gru 2021, o 13:17

A jak w innych regionach?
Jakieś inne ciekawe nowości w połączeniach?

Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Posty: 8795
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 22 gru 2021, o 19:15

Z tego co widzę kolej wraca na linię Skarżysko-Kamienna - Tomaszów Mazowiecki. Końskie już wprawdzie odwiedziłem bo stosunkowo łatwo dojechać tam z Kielc, ale są jeszcze np. Gagaty Sołtykowskie czy skałki Piekło pod Niekłaniem a te łatwiej będzie można spenetrować jeśli jest kolej z przystankami na odcinku od Skarżyska do Stąporkowa.
Innym teoretycznie ciekawym połączeniem może być linia Wrocław-Jelcz z wycieczką pieszą szlakiem znakowanym z Oławy do Jelcza.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

ODPOWIEDZ