Przed podróżą
: 5 kwie 2011, o 15:59
Najważniejsze porady dla kierowców przed wyruszeniem w długą podróż:
Przed podróżą
Dokładnie zaplanuj trasę. Sprawdź czy zabrałeś wszystkie dokumenty prawo jazdy, dowód rejestracyjny, dowód ubezpieczenia samochodu.
Zabezpiecz swój bagaż, nie umieszczaj luźnych przedmiotów na tylniej półce, bo przedmiot ważący kilkadziesiąt dekagramów może przy nagłym hamowaniu zamienić się w lecący pocisk. Sprawdź czy posiadasz sprawne koło zapasowe i podnośnik. Sprawdź poziom płynów eksploatacyjnych, oleju, płynu hamulcowego, płynu do spryskiwaczy. Sprawdź ciśnienie w oponach i światła.
Podczas podróży
Pamiętaj o zajęciu właściwej pozycji za kierownicą, ustaw fotel i oparcie tak, aby swobodnie dosięgnąć sprzęgła oraz żeby wskaźniki zwłaszcza szybkościomierz był dobrze widoczny. Ręce powinny swobodnie spoczywać na kierownicy bez odrywania łopatek od tułowia.
Zapnij pas sprawdzając czy nie jest skręcony i czy ubranie nie zaplątało się w pas.
W bagażniku, warto mieć apteczkę, trójkąt, gaśnicę, linkę holowniczą, kamizelkę ostrzegawczą, zapasowe żarówki, rękawiczki, skrobaczkę do szyb, latarkę.
We wnętrzu warto mieć mapy, okulary przeciw słoneczne, gąbkę do przecierania szyb.
Podczas kontroli policji nie wysiadaj z samochodu, nie odpinaj pasa, trzymaj ręce na kierownicy, przygotuj dokumenty do kontroli, żądaj pokwitowania, gdy policjant zatrzyma prawo jazdy, bądź dowód rejestracyjny.
Po przyjeździe
Sprawdź czy wyłączyłeś światła i dodatkowe odbiorniki prądu, nie zostawiaj cennych rzeczy w aucie. Sprawdź stan techniczny auta, płyny światła, koła, bo w czasie podróży mogły się przepalić żarówki czy zmniejszyć ilość płynów.
Rady dotyczące jazdy ekonomicznej
Wrzuć wyższy bieg najszybciej jak to możliwe nie żyłuj silnika na niskich biegach, jedź na najwyższym możliwym biegu i na najniższych możliwych obrotach. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obrotów w silniku benzynowym lub 2000 w silniku wysokoprężnym.
Przyspieszaj dynamicznie, ale nie naciskaj pedału gazu do oporu. Jedź płynnie, przewiduj sytuację na drodze. Hamuj silnikiem zdejmując nogę z gazu. Nie jedź na luzie, jeśli chcesz zwolnić czy się zatrzymać, tocz się na biegu bez naciskania pedału gazu, oczywiście redukując biegi i naciskając sprzęgło przed samym zatrzymaniem, aby nie doprowadzić do szarpania, czy wręcz zgaśnięcia silnika. Uruchamiaj silnik bez dodawania gazu. Ruszaj od razu, nie rozgrzewaj samochodu na postoju. Gaś silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30 sekund. Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu, klimatyzacji używaj z umiarem. Bądź przewidujący, unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań. Unikaj zbędnego obciążenia auta, dbaj o właściwe ciśnienie w oponach i stan techniczny całego auta. Planując podróż wybierz trasę nawet trochę dłuższą, ale gwarantującą płynną jazdę bez stania w korkach. Unikaj jazdy na dystansie krótszym niż 4 km, bo silnik dopóki się nie rozgrzeje do właściwej sobie temperatury spala więcej paliwa.
Jazda nocą
Jeśli chcesz dostać się do miejsca docelowego w czasie sezonu turystycznego, jazda w nocy może mieć swoje zalety.
Wady:
• Ciemność, podczas jazdy nocą szybko zaczyna nużyć.
• Oślepiające światła nadjeżdżających z naprzeciwka pojazdów wymagają od ciebie wysokiej koncentracji.
• Dzieci często mają trudności z zasypianiem, a zatem są stałym źródłem rozpraszania uwagi.
• Jeśli pasażerowie zasną, zwiększa się wówczas ryzyko zapadnięcia w sen także kierowcy podczas nużącej nocnej jazdy.
• W nocy jest około trzy razy więcej wypadków niż w ciągu dnia.
Zatrzymaj się, jeśli rozpoznasz któryś z tych sygnałów:
• ciężkie powieki
• trudność z przypomnieniem sobie co się stało w ciągu ostatnich kilku kilometrów
• ziewanie
• zbaczasz w trakcie jazdy z drogi w lewo lub w prawo i szybko korygujesz kierunek
• nagle za bardzo zbliżyłeś się do pojazdu jadącego przed tobą
• zauważyłeś sygnalizację świetlną za późno lub ledwo co na czas
• masz tendencję do jazdy w kierunku nadjeżdżających pojazdów
• trudność ze skupieniem uwagi na obiektach oraz trudność z utrzymaniem otwartych powiek
• problemy z koncentracją
• kiwanie głową
Zmęczenie?
Aby móc określić dla siebie prawidłowy rodzaj odpoczynku, najlepiej jest trzymać się normalnego wzorca snu i czuwania.
• Upewnij się, że wystarczająco odpoczniesz w noc przed wyjazdem.
• Nigdy nie jedź natychmiast po pracy bez odpowiedniego odpoczynku wcześniej.
• Weź pod uwagę swój zegar biologiczny. Zdaj sobie sprawę z własnych wzlotów i upadków, staraj się dostosować. Ruszaj w trasę, kiedy czujesz się wypoczęty i skoncentrowany.
• Jedz lekki posiłek i nie pij alkoholu.
• Nie zobowiązuj się do sztywnego czasu wyjazdu i przyjazdu. Pozwoli to na bezstresową jazdę i sprawi, że będzie ona przyjemna.
źródło: artelis.pl
Przed podróżą
Dokładnie zaplanuj trasę. Sprawdź czy zabrałeś wszystkie dokumenty prawo jazdy, dowód rejestracyjny, dowód ubezpieczenia samochodu.
Zabezpiecz swój bagaż, nie umieszczaj luźnych przedmiotów na tylniej półce, bo przedmiot ważący kilkadziesiąt dekagramów może przy nagłym hamowaniu zamienić się w lecący pocisk. Sprawdź czy posiadasz sprawne koło zapasowe i podnośnik. Sprawdź poziom płynów eksploatacyjnych, oleju, płynu hamulcowego, płynu do spryskiwaczy. Sprawdź ciśnienie w oponach i światła.
Podczas podróży
Pamiętaj o zajęciu właściwej pozycji za kierownicą, ustaw fotel i oparcie tak, aby swobodnie dosięgnąć sprzęgła oraz żeby wskaźniki zwłaszcza szybkościomierz był dobrze widoczny. Ręce powinny swobodnie spoczywać na kierownicy bez odrywania łopatek od tułowia.
Zapnij pas sprawdzając czy nie jest skręcony i czy ubranie nie zaplątało się w pas.
W bagażniku, warto mieć apteczkę, trójkąt, gaśnicę, linkę holowniczą, kamizelkę ostrzegawczą, zapasowe żarówki, rękawiczki, skrobaczkę do szyb, latarkę.
We wnętrzu warto mieć mapy, okulary przeciw słoneczne, gąbkę do przecierania szyb.
Podczas kontroli policji nie wysiadaj z samochodu, nie odpinaj pasa, trzymaj ręce na kierownicy, przygotuj dokumenty do kontroli, żądaj pokwitowania, gdy policjant zatrzyma prawo jazdy, bądź dowód rejestracyjny.
Po przyjeździe
Sprawdź czy wyłączyłeś światła i dodatkowe odbiorniki prądu, nie zostawiaj cennych rzeczy w aucie. Sprawdź stan techniczny auta, płyny światła, koła, bo w czasie podróży mogły się przepalić żarówki czy zmniejszyć ilość płynów.
Rady dotyczące jazdy ekonomicznej
Wrzuć wyższy bieg najszybciej jak to możliwe nie żyłuj silnika na niskich biegach, jedź na najwyższym możliwym biegu i na najniższych możliwych obrotach. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obrotów w silniku benzynowym lub 2000 w silniku wysokoprężnym.
Przyspieszaj dynamicznie, ale nie naciskaj pedału gazu do oporu. Jedź płynnie, przewiduj sytuację na drodze. Hamuj silnikiem zdejmując nogę z gazu. Nie jedź na luzie, jeśli chcesz zwolnić czy się zatrzymać, tocz się na biegu bez naciskania pedału gazu, oczywiście redukując biegi i naciskając sprzęgło przed samym zatrzymaniem, aby nie doprowadzić do szarpania, czy wręcz zgaśnięcia silnika. Uruchamiaj silnik bez dodawania gazu. Ruszaj od razu, nie rozgrzewaj samochodu na postoju. Gaś silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30 sekund. Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu, klimatyzacji używaj z umiarem. Bądź przewidujący, unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań. Unikaj zbędnego obciążenia auta, dbaj o właściwe ciśnienie w oponach i stan techniczny całego auta. Planując podróż wybierz trasę nawet trochę dłuższą, ale gwarantującą płynną jazdę bez stania w korkach. Unikaj jazdy na dystansie krótszym niż 4 km, bo silnik dopóki się nie rozgrzeje do właściwej sobie temperatury spala więcej paliwa.
Jazda nocą
Jeśli chcesz dostać się do miejsca docelowego w czasie sezonu turystycznego, jazda w nocy może mieć swoje zalety.
Wady:
• Ciemność, podczas jazdy nocą szybko zaczyna nużyć.
• Oślepiające światła nadjeżdżających z naprzeciwka pojazdów wymagają od ciebie wysokiej koncentracji.
• Dzieci często mają trudności z zasypianiem, a zatem są stałym źródłem rozpraszania uwagi.
• Jeśli pasażerowie zasną, zwiększa się wówczas ryzyko zapadnięcia w sen także kierowcy podczas nużącej nocnej jazdy.
• W nocy jest około trzy razy więcej wypadków niż w ciągu dnia.
Zatrzymaj się, jeśli rozpoznasz któryś z tych sygnałów:
• ciężkie powieki
• trudność z przypomnieniem sobie co się stało w ciągu ostatnich kilku kilometrów
• ziewanie
• zbaczasz w trakcie jazdy z drogi w lewo lub w prawo i szybko korygujesz kierunek
• nagle za bardzo zbliżyłeś się do pojazdu jadącego przed tobą
• zauważyłeś sygnalizację świetlną za późno lub ledwo co na czas
• masz tendencję do jazdy w kierunku nadjeżdżających pojazdów
• trudność ze skupieniem uwagi na obiektach oraz trudność z utrzymaniem otwartych powiek
• problemy z koncentracją
• kiwanie głową
Zmęczenie?
Aby móc określić dla siebie prawidłowy rodzaj odpoczynku, najlepiej jest trzymać się normalnego wzorca snu i czuwania.
• Upewnij się, że wystarczająco odpoczniesz w noc przed wyjazdem.
• Nigdy nie jedź natychmiast po pracy bez odpowiedniego odpoczynku wcześniej.
• Weź pod uwagę swój zegar biologiczny. Zdaj sobie sprawę z własnych wzlotów i upadków, staraj się dostosować. Ruszaj w trasę, kiedy czujesz się wypoczęty i skoncentrowany.
• Jedz lekki posiłek i nie pij alkoholu.
• Nie zobowiązuj się do sztywnego czasu wyjazdu i przyjazdu. Pozwoli to na bezstresową jazdę i sprawi, że będzie ona przyjemna.
źródło: artelis.pl