Forum "Turystycznie" - najciekawsze forum turystyczne w sieci! Już od prawie 15 lat!
Strefy Czystego Transportu niebawem również w Polsce
Strefy Czystego Transportu niebawem również w Polsce
Nie wiem, czy to potwierdzone, ale podobno od 1 lipca 2024r. Kraków wprowadza Strefę Czystego Transportu i będzie pierwszym miastem, które ograniczy korzystanie ze starszych samochodów. Nie będzie to pierwsza próba. Jedna się już kiedyś nie powiodła, ale unijne standardy "napierają".
Co sądzicie o tym zjawisku u nas w kraju?
Co sądzicie o tym zjawisku u nas w kraju?
Re: Strefy Czystego Transportu niebawem również w Polsce
Wariactwo. Na zachodzie jest to co najmniej uciążliwe pomimo sensownej infrastruktury typu parkingi PR odpowiednia komunikacja. U nas tego nie ma i nie będzie za 2 lata.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
Re: Strefy Czystego Transportu niebawem również w Polsce
Zgadzam się z Comenem w 100 %. Pomałpować to co jest na Zachodzie, ale bez zwracania uwagi na polskie realia (infrastruktura, zamożność społeczeństwa itd.).
Re: Strefy Czystego Transportu niebawem również w Polsce
Owo małpowanie jest niestety narzucone/forsowane z góry, przez panów w krawatach (w Belgii).
Re: Strefy Czystego Transportu niebawem również w Polsce
Od 1 lipca w Warszawie obowiązuje pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu.
Za auto-swiat.pl:
Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 27 lat).
Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2005 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 19 lat).
Za auto-swiat.pl:
Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 27 lat).
Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2005 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 19 lat).
Re: Strefy Czystego Transportu niebawem również w Polsce
W Krakowie szczęśliwie się z tego wycofano. Przynajmniej na razie.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
Re: Strefy Czystego Transportu niebawem również w Polsce
Do 2030 r. z Euro 6 wjadę, także temat póki co odległy.
Re: Strefy Czystego Transportu niebawem również w Polsce
Ciekawe, jak w praktyce funkcjonuje strefa w Warszawie. Czy ludzie się do tego stosują? Mandaty? Dużo ich? Dostępność naklejek?
Od 1 lipca 2025 również w Krakowie.
Od 1 lipca 2025 również w Krakowie.
źródło: ztp.krakow.plWymagania techniczne dla pojazdów poruszających się w SCT
Od 1 lipca 2025 r. pojazdy poruszające się po Strefie Czystego Transportu (SCT) w Krakowie będą musiały spełniać następujące wymagania (z wyłączeniem mieszkańców Krakowa):
Pojazdy z silnikiem Diesla: Rok produkcji minimum 2014 lub zgodność z normą emisji Euro 6. Spełnienie jednego z tych kryteriów wystarczy.
Przykład: Auto wyprodukowane w 2013 roku spełniające normę Euro 6 będzie dopuszczone.
Pojazdy benzynowe (także LPG): Rok produkcji minimum 2005 lub zgodność z normą emisji Euro 4. Także tutaj wystarczy spełnienie jednego wymogu.
Od 1 lipca 2030 r. wymogi będą bardziej rygorystyczne:
Pojazdy z silnikiem Diesla: Rok produkcji minimum 2018 lub zgodność z normą Euro 6dT.
Pojazdy benzynowe i LPG: Wymagania pozostaną bez zmian (rok produkcji minimum 2005 lub norma Euro 4).
Wyjątkowe zasady dla mieszkańców Krakowa
Mieszkańcy Krakowa, którzy odprowadzają podatki w mieście, będą mogli poruszać się swoimi pojazdami, niezależnie od ich zgodności z wymaganiami SCT, do 1 lipca 2030 r. Aby skorzystać z tego uprawnienia, należy zgłosić pojazd do systemu automatycznej weryfikacji. Wyłączenie obejmie wszystkie pojazdy zakupione przed wejściem w życie uchwały.
Opcjonalne opłaty emisyjne dla pojazdów spoza Krakowa
W projekcie przewidziano możliwość wjazdu do SCT pojazdami niespełniającymi wymagań technicznych po wniesieniu opłaty emisyjnej. Stawki:
2,50 zł za godzinę
20 zł za dzień
500 zł za miesiąc
Rozwiązanie to będzie obowiązywać maksymalnie przez 3 lata, co da czas na dostosowanie pojazdów osób przyjeżdżających do Krakowa do wymogów SCT.
Re: Strefy Czystego Transportu niebawem również w Polsce
Ciekawe jak zareagują mieszkańcy gmin ościennych którzy dojeżdżają do Krakowa. Może będzie presja aby niektóre fragmenty tych gmin przyłączyć do miasta?
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
Re: Strefy Czystego Transportu niebawem również w Polsce
W 2030 będzie można wjechać do miasta 25-letnim benzyniakiem (a nawet starszym). Czyli chyba niewiele samochodów odpadnie.