Forum "Turystycznie" - najciekawsze forum turystyczne w sieci! Już od prawie 15 lat!
Kolej w Polsce i Europie
Re: Kolej w Polsce i Europie
W każdym razie dolnośląskie stawia na kolej czego świadectwem i rezultatem jest choćby takie zestawienie
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
Re: Kolej w Polsce i Europie
To prawda, że dolnośląskie stawia na kolej i jest województwem, które przywraca do życia kolejne trasy i myśli poważnie o reaktywacji następnych.
Re: Kolej w Polsce i Europie
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę za 180 mln zł netto na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Nowa trasa będzie wymagała m.in. budowy 58 km nowych torów kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów. Realizacja projektu umożliwi przejazd na trasie Kraków – Zakopane w czasie krótszym niż 2 godziny.
Projekt bardzo ambitny. Trasa wyszłaby niezwykle ciekawa i widokowa. Szkoda tylko, że moja wiara w jej budowę jest nikła. 11 tuneli na 1 trasie kolejowej w Polsce - toż my niewiele więcej tuneli kolejowych mamy w całym kraju, a budowa tuneli drogowych idzie jak krew z nosa.
Więcej:
https://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/3 ... ielko.html
Projekt bardzo ambitny. Trasa wyszłaby niezwykle ciekawa i widokowa. Szkoda tylko, że moja wiara w jej budowę jest nikła. 11 tuneli na 1 trasie kolejowej w Polsce - toż my niewiele więcej tuneli kolejowych mamy w całym kraju, a budowa tuneli drogowych idzie jak krew z nosa.
Więcej:
https://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/3 ... ielko.html
Re: Kolej w Polsce i Europie
A w takich Włoszech trasa Genua-La Spezia to prawie same tunele.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
Re: Kolej w Polsce i Europie
U nich na jednej trasie kolejowej jest więcej tuneli niż u nas w całym kraju. Podobnie mają Szwajcarzy, Austriacy a nawet Słowacy.
Re: Kolej w Polsce i Europie
10 największych miast w Polsce bez dostępu do kolei:
1. Jastrzębie-Zdrój
2. Lubin
3. Siemianowice Śląskie
4. Łomża
5. Mielec
6. Bełchatów
7. Piekary Śląskie
8. Knurów
9. Police
10. Marki
1. Jastrzębie-Zdrój
2. Lubin
3. Siemianowice Śląskie
4. Łomża
5. Mielec
6. Bełchatów
7. Piekary Śląskie
8. Knurów
9. Police
10. Marki
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
Re: Kolej w Polsce i Europie
Jastrzębie od kilku lat walczy (póki co bezskutecznie) o powrót kolei.
Lubin chyba całkiem niedawno jeszcze jakieś połączenia miał (tak mi się wydaje).
Mieszkańcy Piekar Śląskich od granic miasta na najbliższą funkcjonującą stację kolejową w Radzionkowie mają niespełna 800 metrów.
Na 11 miejscu w tym zestawieniu będzie Czeladź.
Lubin chyba całkiem niedawno jeszcze jakieś połączenia miał (tak mi się wydaje).
Mieszkańcy Piekar Śląskich od granic miasta na najbliższą funkcjonującą stację kolejową w Radzionkowie mają niespełna 800 metrów.
Na 11 miejscu w tym zestawieniu będzie Czeladź.
Re: Kolej w Polsce i Europie
Zarząd Województwa Dolnośląskiego zdecydował o przejęciu linii kolejowej nr 322 z Kłodzka Nowego do Stronia Śląskiego. Na 22-kilometrowym szlaku, prowadzącym m.in. przez Lądek-Zdrój, zamierza odbudować infrastrukturę istotną dla uruchomienia połączeń pasażerskich i towarowych.
Jakakolwiek komunikacja na tym szlaku została zawieszona w 2004 roku. PKP argumentowało swoją decyzję nierentownością obsługi. Władze samorządowe Dolnego Śląska są pewne, że uda się im uczynić połączenie z Kłodzka do Stronia Śląskiego atrakcyjnym turystycznie. Przed 122 laty, gdy zostało uruchomione, przeważały walory gospodarcze.
Pociągiem do Stronia Śląskiego, Lądka-Zdroju i innych miejscowości położonych na tej linii podróżni powinni pojechać w ciągu trzech lat.
Jakakolwiek komunikacja na tym szlaku została zawieszona w 2004 roku. PKP argumentowało swoją decyzję nierentownością obsługi. Władze samorządowe Dolnego Śląska są pewne, że uda się im uczynić połączenie z Kłodzka do Stronia Śląskiego atrakcyjnym turystycznie. Przed 122 laty, gdy zostało uruchomione, przeważały walory gospodarcze.
Pociągiem do Stronia Śląskiego, Lądka-Zdroju i innych miejscowości położonych na tej linii podróżni powinni pojechać w ciągu trzech lat.
Re: Kolej w Polsce i Europie
Ostatnie wrażenia z wyjazdu kolejowego - ja się ubawiłem, żona była lekko skonsternowana:
w pociągu Praga - Warszawa (dla nas Katowice) czekały na nas 2 niespodzianki:
1. na nasze miejsca zostały sprzedane podwójne bilety (dla nas oraz dla innych podróżujących)
2. wagon w którym mieliśmy zarezerwowane miejsca nie jechał do Polski, ale kończył swój bieg w Bohuminie
Takie rzeczy dzieją się nie tylko w naszych kolejach (ale z naszych korzystam najczęściej i od czasu do czasu są takie kwiatki), a przy całej dzisiejszej technice i "skomputerowaniu" jest to delikatnie mówiąc zadziwiające.
w pociągu Praga - Warszawa (dla nas Katowice) czekały na nas 2 niespodzianki:
1. na nasze miejsca zostały sprzedane podwójne bilety (dla nas oraz dla innych podróżujących)
2. wagon w którym mieliśmy zarezerwowane miejsca nie jechał do Polski, ale kończył swój bieg w Bohuminie
Takie rzeczy dzieją się nie tylko w naszych kolejach (ale z naszych korzystam najczęściej i od czasu do czasu są takie kwiatki), a przy całej dzisiejszej technice i "skomputerowaniu" jest to delikatnie mówiąc zadziwiające.
Re: Kolej w Polsce i Europie
Kiedyś takie rzeczy zdarzały się w kinie. Jakaś gapa nie pomyślała że na to samo miejsce sprzedawali bilet i karnet. Coś myślę że mechanizm pomyłki jest tu podobny sprzedaż dwóch różnych produktów. Nie zmienia faktu że potem jest problem przez tzw overbooking.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
Re: Kolej w Polsce i Europie
To nie jest problem overbookingu, bo w pociągu było sporo miejsc wolnych.
Równie zabawną sytuację miałem kilka lat temu w Austrii, gdy okazało się, że miejsce na które posiadam rezerwację fizycznie nie istnieje.
Równie zabawną sytuację miałem kilka lat temu w Austrii, gdy okazało się, że miejsce na które posiadam rezerwację fizycznie nie istnieje.
Re: Kolej w Polsce i Europie
Wagon się zepsuł i nie dołączyli go.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
Re: Kolej w Polsce i Europie
Wagon był, ale krótszy, więc miejsca nie było. Na całe szczęście tłoku nie było, więc i tak siedziałem, ale jak widać takie niespodzianki zdarzają się także u mających opinię solidnych - Austriaków.
Re: Kolej w Polsce i Europie
Przetestowałem połącznie (Kijów) Lwów - Przemyśl.
Czas przejazdu: teoretycznie, planowo 2 godziny wyszło 2,5 godziny, bo było opóźnienie ze wględu na problemy z dokumentami kilku osób na stacji Mościska II (tam odbywa się odprawa paszportowa ukraińska - kontrola polska odbywa się na stacji Medyka).
Opcja zdecydowanie lepsza niż przez przejście drogowe (chociażby ze względów czasowych).
Pewnych rzeczy jednak nie rozumiem np. podwójna kontrola bagażowa (najpierw w pociągu, następnie na granicy w Przemyślu).
Czas przejazdu: teoretycznie, planowo 2 godziny wyszło 2,5 godziny, bo było opóźnienie ze wględu na problemy z dokumentami kilku osób na stacji Mościska II (tam odbywa się odprawa paszportowa ukraińska - kontrola polska odbywa się na stacji Medyka).
Opcja zdecydowanie lepsza niż przez przejście drogowe (chociażby ze względów czasowych).
Pewnych rzeczy jednak nie rozumiem np. podwójna kontrola bagażowa (najpierw w pociągu, następnie na granicy w Przemyślu).
Re: Kolej w Polsce i Europie
Powinna być nawet potrójna.
To przecież zewnętrzna granica UE

Re: Kolej w Polsce i Europie
Rozumiem, że to zewnętrzna granica UE, ale bez przegięć. Rozumiem gdyby były to odprawa ukraińska i polska, ale po co 2 kontrole bagażowe polskie. Wg mnie zupełnie spokojnie wystarczy jedna polska i jedna ukraińska.
Re: Kolej w Polsce i Europie
"Rynek kolejowy":
Z okazji Dnia Dziecka PKP Intercity przygotowało niespodziankę dla najmłodszych podróżników, tego dnia będą mogli oni podróżować bezpłatnie. 1 czerwca 2019 roku dzieci i młodzież będą mogli bezpłatnie podróżować w drugiej klasie wszystkich pociągów PKP Intercity – Express InterCity Premium (EIP), Express InterCity (EIC), InterCity (IC) oraz Twoich Linii Kolejowych (TLK). Dzieci poniżej 4. roku życia, mogą podróżować pociągami przewoźnika na podstawie biletu jednorazowego z ulgą 100%. Natomiast dla dzieci i młodzieży w wieku od 4 do 16 lat wystarczy pobrać w kasie bilet ze wskazaniem miejsca do siedzenia i mieć ze sobą dokument potwierdzający wiek dziecka.
Podróżowanie 1 czerwca może być korzystne cenowo dla całej rodziny, ponieważ PKP Intercity posiada ofertę, dzięki której opiekunowie dzieci mogą liczyć na bilety tańsze o 30 proc. Aby skorzystać z Biletu Rodzinnego wystarczy podróżować w grupie od 2 do 5 osób, w której jest dziecko poniżej 16. roku życia.
Re: Kolej w Polsce i Europie
Przemyślanin zaskakująco zatłoczony jak na tą porę roku. Na razie siedzę a jestem już w Poznaniu. W każdym razie najdłuższa linia w Polsce cieszy się popularnością.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
Re: Kolej w Polsce i Europie
Trzeba miec zawsze skale poròwnawcza. Ja pare lat temu zapisalem sie w Polsce na wycieczke po Ukrainie, bo u nas stad takich wycieczek sie raczej nie organizuje....no i jak zobaczylem warunki w kuszetkach, karaluchy i stan ubikacji to jak dojechalem do Warszawy i stamtad wziolem pociag do Wiednia to myslalem, ze jestem w raju. U nas tez pociagi nie sa najlepsze, na Rzymie konczy sie cywilizacja niestety, dalej brud i opoznienia. Przy tym kolej droga i to bardzo. W tej chwili jestem na poludniu i chce wrocic na polnoc , no niestety musze te odleglosc pokonac tanim autobusem bo kolej za ten sam odcinek chce mniej wiecej w drugiej klasie az 4 razy tyle....Abderyta pisze: ↑13 sty 2011, o 12:55Wbrew powszechnemu przekonaniu, nawet PKP odnosi czasem jakiś sukces. Pociąg relacji Tarnów - Katowice o godzinie 3:30, w którym wożę cztery litery raz na tydzień, nawet podczas największych tej zimy śniegów i mrozów spóźniał się maksymalnie o 10 minut.
Powyższe nie stanowi generalnej opinii na temat PKP ani aktualnego ministra infrastruktury.
Re: Kolej w Polsce i Europie
Ruina dworca kolejowego w Lądku Zdroju zmieniła się w nowoczesny inkubator przedsiębiorczości. Inkubator to 1400 mkw powierzchni, łącznie 16 umeblowanych małych biur, dwie sale seminaryjne i jedna konferencyjna z antresolą. Dostępny jest szybki internet i możliwość wynajęcia wirtualnego biura. Czy to oznacza, że powrót pociągów jest raczej mało realny ?
Re: Kolej w Polsce i Europie
To jest dobre pytanie. Ja tej ewentualnej reaktywacji zbyt dobrze nie wróżyłem, ale patrząc na pogarszający się stan drogi do Lądka od strony Kłodzka, przy dobrym rozkładzie kolejowym (zarówno pod względem ilości kursów i skomunikowania ich w Kłodzku) oraz konkurencyjnych cenach może by coś z tego było. Takie tam marzenia ...
Re: Kolej w Polsce i Europie
Z Wrocławia do Lwówka Śląskiego w 60 minut - "Taki cel stawia sobie dzisiaj Samorząd Województwa Dolnośląskiego wraz z samorządami lokalnymi. O przywróceniu linii Legnica-Lwówek Śląski mówi się od lat. Dziś Patryk Wild z Sejmiku Województwa Dolnośląskiego podkreśla, że jest to wśród zadań absolutny priorytet.
Przez najbliższy miesiąc dopinane będą formalności związane z przekazaniem tej linii przez PKP PLK.
- Żebyśmy wtedy mogli rzeczywiście w budżecie zaplanować środki na jej remont i jeszcze w tym roku ogłosić postępowania przetargowe na dokumentacje tak żeby w przyszłym roku rozpocząć stosowne prace budowlane. Jest w absolutnie pierwszej kolejności, bo pozwala włączyć do systemu transportu województwa dolnośląskiego dwa powiaty.
Pociągiem do Lwówka najprawdopodobniej pojedziemy już w 2022 roku. Środki na ten cel województwo chce pozyskać z rządowego programu Kolej Plus, lub z funduszy unijnych. Przywrócenie linii wiąże się jednak nie tylko z rewitalizacją infrastruktury kolejowej, ale także remontami dworców. Tym jednak we współpracy z PKP Nieruchomości zajmą się samorządy lokalne. Jak się okazuje Złotoryja ma już nawet koncepcję i wstępny kosztorys. W przestrzeni dworcowej miałoby powstać przedszkole, a sam dworzec miałby się stać centrum przesiadkowym z ponad dwustoma miejscami parkingowymi i stacją ładowania samochodów elektrycznych. Do Złotoryi po wielu latach powróci kolej pasażerska. Urząd Marszałkowski zamierza w ciągu najbliższych dwóch lat zrewitalizować linię 284 z Legnicy do Lwówka Śląskiego. Jest to priorytetowe zadanie jakie stawia sobie samorząd województwa, bo przywrócenie tego połączenia włączy do systemu transportu aż dwa powiaty. Dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP we Wrocławiu Tadeusz Szulc podkreślił, że przywrócenie linii ściśle wiąże się z remontami dworców kolejowych.
- Nie wyobrażam sobie żeby przy modernizacji linii kolejowej, żeby nie myśleć o dworcu. O każdym dworcu będziemy rozmawiać. Jesteśmy na to gotowi. Zmodernizujemy z własnych pieniędzy, z pieniędzy budżetu Państwa, w części będziemy te dworce przekazywać.
Kwestie zagospodarowania przestrzeni dworcowych, stacji i przestrzeni wokół dworców należą także do obowiązków samorządów lokalnych. Teraz trwają procedury związane z przekazaniem linii przez PKP PLK we własność województwa. Dopiero wtedy sejmik będzie mógł zaplanować środki i ogłosić postępowania przetargowe na sporządzenie dokumentacji. Środki na rewitalizację województwo chce pozyskać z rządowego programu Kolej Plus."
za: radio wrocław
Przez najbliższy miesiąc dopinane będą formalności związane z przekazaniem tej linii przez PKP PLK.
- Żebyśmy wtedy mogli rzeczywiście w budżecie zaplanować środki na jej remont i jeszcze w tym roku ogłosić postępowania przetargowe na dokumentacje tak żeby w przyszłym roku rozpocząć stosowne prace budowlane. Jest w absolutnie pierwszej kolejności, bo pozwala włączyć do systemu transportu województwa dolnośląskiego dwa powiaty.
Pociągiem do Lwówka najprawdopodobniej pojedziemy już w 2022 roku. Środki na ten cel województwo chce pozyskać z rządowego programu Kolej Plus, lub z funduszy unijnych. Przywrócenie linii wiąże się jednak nie tylko z rewitalizacją infrastruktury kolejowej, ale także remontami dworców. Tym jednak we współpracy z PKP Nieruchomości zajmą się samorządy lokalne. Jak się okazuje Złotoryja ma już nawet koncepcję i wstępny kosztorys. W przestrzeni dworcowej miałoby powstać przedszkole, a sam dworzec miałby się stać centrum przesiadkowym z ponad dwustoma miejscami parkingowymi i stacją ładowania samochodów elektrycznych. Do Złotoryi po wielu latach powróci kolej pasażerska. Urząd Marszałkowski zamierza w ciągu najbliższych dwóch lat zrewitalizować linię 284 z Legnicy do Lwówka Śląskiego. Jest to priorytetowe zadanie jakie stawia sobie samorząd województwa, bo przywrócenie tego połączenia włączy do systemu transportu aż dwa powiaty. Dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP we Wrocławiu Tadeusz Szulc podkreślił, że przywrócenie linii ściśle wiąże się z remontami dworców kolejowych.
- Nie wyobrażam sobie żeby przy modernizacji linii kolejowej, żeby nie myśleć o dworcu. O każdym dworcu będziemy rozmawiać. Jesteśmy na to gotowi. Zmodernizujemy z własnych pieniędzy, z pieniędzy budżetu Państwa, w części będziemy te dworce przekazywać.
Kwestie zagospodarowania przestrzeni dworcowych, stacji i przestrzeni wokół dworców należą także do obowiązków samorządów lokalnych. Teraz trwają procedury związane z przekazaniem linii przez PKP PLK we własność województwa. Dopiero wtedy sejmik będzie mógł zaplanować środki i ogłosić postępowania przetargowe na sporządzenie dokumentacji. Środki na rewitalizację województwo chce pozyskać z rządowego programu Kolej Plus."
za: radio wrocław
Re: Kolej w Polsce i Europie
W niecały rok po przejęciu nieczynnej linii kolejowej przez samorząd województwa na nowy przystanek Bielawa Zachód wjechał pierwszy od ponad 40 lat pociąg pasażerski. To jeszcze przejazd testowy, ale regularne, bezpośrednie połączenia z Bielawy do Wrocławia wejdą do rozkładu jazdy już wkrótce - prawdopodobnie od nowego rozkładu jazdy, czyli od połowy grudnia.
Re: Kolej w Polsce i Europie
Ciekawe jakie będzie zainteresowanie w dobie samochodów osobowych... 
