Karpackie kolejki leśne

Rozmowy o sprawach związanych z górami.
Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Jr. Admin
Posty: 7700
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Karpackie kolejki leśne

Post autor: Comen » 15 cze 2015, o 20:53

Kiedyś służyły głównie do transportu drewna z wyższych partii gór do punktów odbioru. Oczywiście pośrednio służyły też do transportu pasażerskiego, zwłaszcza że na wielu odcinkach był to jedyny sposób wydostania się z głęboko w górach ukrytych osad do większych miejscowości i centrów regionalnych. Większość z nich przestała funkcjonować po II wojnie światowej, a tylko niektóre z nich udało się uratować wyrestaurować i przeznaczyć jako atrakcje turystyczne. W Polsce w zasadzie jedyną tego typu koleją jest Bieszczadzka Kolejka Leśna. Można jeszcze napisać o linii wąskotorowej na Pogórzu w dolinie Mleczki na trasie Przeworsk-Dynów. Jednak w innych krajach karpackich kolejek jest znacznie więcej i do dziś stanowią spore atrakcje turystyczne. Na Słowacji niedawno odrestaurowano fragment linii łączącej Orawę z Kysucami prowadzącej z Oszczadnicy na przełęcz Beskid. Znacznie dłużej funkcjonuje turystyczna wąskotorówka Górnohrońska na trasie Podbrezowa - Cierny Balog - Wydrowo, przy której utworzono leśny skansen. Jedna z niewątpliwych atrakcji turystycznych środkowej Słowacji reklamowana już w Bańskiej Bystrzycy. "Kultowa" trasa wąskotorówki biegnie dolinami Gór Marmaroskich z Viseu de Sus. Chyba jeszcze do dzisiaj funkcjonują tam parowozy. Unikalna leśna kolej linowo-naziemna jeszcze niedawno kursowała z Comandau do Covasna na Szeklerszczyźnie. Rumunia była zresztą królestwem takich górskich wąskotorówek, większość z nich dzisiaj straciła jednak swoją podstawową rację bytu no i dlatego znika z krajobrazu. A szkoda. Może macie jakieś wrażenia związane z jazdą takimi kolejkami. Piszcie w temacie. Poniżej zamieszczam listę kolejek w Karpatach za Aleszem Bilkiem (artykuł na forum karpaty.travel.pl). Nie weryfikowałem ile z tych tras faktycznie dzisiaj funkcjonuje, tekst opublikowano w 2009 roku, więc od tego czasu zapewne sporo się zmieniło w tym względzie.
WYKAZ LEŚNYCH KOLEJEK

SŁOWACJA
1. Kysucko-oravská kolejka leśna (Oščadnica – Chmúra – Tanečník – Zákamenné)
2. Ľubochnianská kolejka leśna (Ľubochnia – Močidlá)
3. Čiernohronská železnica (ČHŽ) (Chvatimech – Hronec – Čierny Balog – Vydrovo)
4. Povážska kolejka leśna (Liptovský Hrádok – Kráľova Lehota – Čierny Váh)
5. Vígľašská kolejka leśna (Vígľaš – Očová - Kyslinky)
6. Kolejka leśna Závadka nad Hronom (Závadka – Polomka – Stožky)
7. VLS (Vojenské lesy a statky) Kamenica nad Cirochou
8. Leśna kolejka Remetské Hámre (Vihorlat)

POLSKA
9. OKL (Oddział Kolei leśnych) Cisna (Nowy Łupków / Rzepedź – Cisna – Wetlina)

WĘGRY
10. ÁEV Nagybörzsöny (ÁEV = Állami Erdei Vasutak - Státní lesní dráhy) (Szob – Nagyírtás - Nagybörzsöny)
11. ÁEV Királyrét (Kismaros – Királyrét)
12. ÁEV Szilvásvárad (Szilvásvárad – Szalajka)
13. ÁEV Felsőtárkány (Felsőtárkány – Felnémet)
14. ÁEV Pálháza (Pálháza – Rostalló)

UKRAINA
15. Leśna kolejka Vyhoda (Wygoda – Mindunok Solotwinskij, Wygoda – Ludwikówka - Swica)
16. Leśna kolejka Łuhy (bywala Roznatow-Krechowice) (Roznatov – Łuhy – Lipowica)
17. Leśna kolejka Osmołoda (Brosnew – Zakernicnoje – Osmołoda – Darów - Czarna Rika)
18. Leśna kolejka Usť Czorna (Teresva – Neresnica – Usť Czorna – Usť Turbat – Usť Płajska)
19. Leśna kolejka Bronka, Borżawska kolei leśna
20. Leśna kolejka Skole, Lwowska oblast Ukrainy (Bieszczady Wschodnie)

RUMUNIA
21. CFF Viseu de Sus (Viseu de Sus – Novat – Botizu – Coman, odbočka Novat – Ripi)
22. CFF Moldovita (Moldovita – Rasca – Argel)
23. CFF Risca (Falticeni) (Risca – Slatioara – Deleleu)
24. CFF Rastolita (Rastolita – Secu – Gura Scurtu)
25. CFF Roznov (Roznov – Falcau)
26. CFF Tazlau (Tazlau – Gryl)
27. CFF Comanesti (Comanesti – Petrosu – Negru)
28. CFF Finis (Finis – Valea Iapi – Cruce)
29. CFF Scutaru (Scutaru – Bucias – Comanici)
30. CFF Oituz (Oituz – Fagrotund)
31. CFF Covasna (Covasna – Siclau - Comandau – Ghiua)
32. CFF Toplita (Toplita – Creanga – Borsec)
33. CFF Cimpu Cetatii (Cimpu Cetatii – Brazatel - Mikuly)
34. CFF Stilpeni (Stilpeni – Aninoasa – Rausor – Carpenoasa)
35. CFF Orastie (Orastie – Costesti – Valea Rea – Timpu)
36. CFF Tismana (Tirgu Jiu – Borosteni - Tismana – Apa Neagra)
37. Teregova (Teregova – Petris – Poiana – Banjal)
38. CFF Margina (Margina – Petroasa – Cheiva – Sasa)
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
tadeks
Mentor
Mentor
Posty: 1068
Rejestracja: 7 cze 2014, o 21:17
Lokalizacja: Słupsk

Karpackie kolejki leśne

Post autor: tadeks » 15 cze 2015, o 22:28

Przez 10 lat funkcjonowała kolejka leśna w Dolinie Kamienicy, na pograniczu Gorców i Beskidu Wyspowego. Początek jej znajdował się na Polanie Trusiuówka ( w obecnych Rzekach), a koniec w Szczawie- Bukówce. W górę wagoniki były ciągnione przez konie, później przez małe lokomotywki. Z góry zjeżdżały silą rozpędu dowożąc drzewo do tartaku w Szczawie.

Obszernie jest ta kolejka opisana w przewodniku Gorce wydawnictwa Rewasz (wyd. 2 z 2011r.)

Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Jr. Admin
Posty: 7700
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Karpackie kolejki leśne

Post autor: Comen » 16 cze 2015, o 05:49

Pewnie niewiele z niej zostało a szkoda. Znaczenie turystyczne mogłaby mieć niemałe. Szczawa jako niewielkie letnisko-uzdrowisko na pewno by zyskała. W Rzekach jest węzeł szlaków, po drodze odbijają trasy na Mogielicę i Jasień, więc nie tylko jako sama przejażdżka, ale i dojazd do punktów początkowych tras.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
gar
Donator
Donator
Posty: 6883
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Karpackie kolejki leśne

Post autor: gar » 16 cze 2015, o 11:27

W Bieszczadach było kilka górskich, leśnych kolejek wąskotorowych. Najdłuższą i najciekawszą (pozostałości w terenie jest sporo łącznie z kilkoma kilkumetrowej wysokości podporami danych mostów) była kolejka z Ustrzyk Górnych do wsi Sokoliki Górskie, ale były też krótkie a ciekawe np. w Komańczy - podobna do słowackiej kolejki w Vychylovce, czyli tzw. zwrotnej.

Adler
Site Admin
Site Admin
Posty: 11890
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Karpackie kolejki leśne

Post autor: Adler » 16 cze 2015, o 13:10

Comen pisze:OKL (Oddział Kolei leśnych) Cisna (Nowy Łupków / Rzepedź – Cisna – Wetlina)
Aktualne trasy wąskotorowej w Bieszczadach:
Majdan-Przysłup-Majdan
Majdan-Balnica-Majdan.

Awatar użytkownika
gar
Donator
Donator
Posty: 6883
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Karpackie kolejki leśne

Post autor: gar » 16 cze 2015, o 21:19

Alan pisze:
Comen pisze:OKL (Oddział Kolei leśnych) Cisna (Nowy Łupków / Rzepedź – Cisna – Wetlina)
Aktualne trasy wąskotorowej w Bieszczadach:
Majdan-Przysłup-Majdan
Majdan-Balnica-Majdan.
A jeszcze 3 - 4 lata temu kolejka kursowała z Majdanu przez Balnicę i Wolę Michową aż do Smolnika. Piękna i długa trasa turystyczna - dla turystów chyba za długa, a dla właścicieli zbyt droga w utrzymaniu i dlatego teraz kursy są tylko do Balnicy.

Awatar użytkownika
gar
Donator
Donator
Posty: 6883
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Karpackie kolejki leśne

Post autor: gar » 14 paź 2021, o 22:41

Aktualnie jedyna dostępna trasa to Majdan - Balnica - Majdan. Dziś na szlaku kolejowym tłumy. Po raz pierwszy w życiu widziałem na stacji w Balnicy 3 pociągi obok siebie. I wszystkie pełne turystów.

Adler
Site Admin
Site Admin
Posty: 11890
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: Karpackie kolejki leśne

Post autor: Adler » 15 paź 2021, o 09:31

Po sezonie wakacyjnym wyłączają kurs Majdan-Przysłup-Majdan?

Awatar użytkownika
gar
Donator
Donator
Posty: 6883
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Karpackie kolejki leśne

Post autor: gar » 15 paź 2021, o 19:20

2 lata temu po sezonie zamknięta była Balnica. Może jakieś prace na torowisku ?