Forum "Turystycznie" - najciekawsze forum turystyczne w sieci! Już od prawie 15 lat!

USA

Ciekawe miejsca na świecie.
Awatar użytkownika
Adler
Administrator forum
Posty: 14468
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: USA

Post autor: Adler » 12 kwie 2021, o 13:37

Zacytuję zatem:
Przed podróżą warto zgłosić w swoim banku fakt tego, że przez najbliższy czas będziesz dokonywać płatności za granicą. W przeciwnym wypadku bank, widząc wzmożone zagraniczne płatności, może ze względów bezpieczeństwa zablokować kartę (podejrzenie kradzieży). Aby nie narażać się na stres związany z dodatkowymi formalnościami w takim przypadku, lepiej o tym pamiętać przed wylotem.

Wypłacanie gotówki w bankomatach

Warto mieć przy sobie oczywiście gotówkę, chociażby na napiwki. Pamiętaj jednak o tym, by z bankomatów wypłacać zawsze w dolarach, nie w złotówkach. W przeciwnym razie bank sam dokona przewalutowania i prawie na pewno będziesz na tym stratny, ponieważ prowizje nie są najmniejsze.

Czym płacić w USA?

Posiadanie karty kredytowej wydaje się koniecznością. W końcu w większości hoteli i wypożyczalni samochodów dokonanie rezerwacji możliwe jest właśnie na jej podstawie. Karta kredytowa z dostępem do konta w banku, na którym masz środki finansowe, jest traktowana przez hotele i wypożyczalnie jako zabezpieczenie świadczące o Twojej wypłacalności. Pobiera się z niej również depozyt.

Nie każdy jednak posiada taką kartę, z różnych powodów. Czy oznacza to, że nie będzie mógł dokonywać płatności? Odpowiedź na to pytanie brzmi: nie, więc spokojnie. Coraz więcej miejsc honoruje również karty debetowe (także z wypukłymi napisami). Na ich podstawie można np. wypożyczyć samochód i zarezerwować nocleg.

Przed wyjazdem do USA (i za granicę w ogóle) na dłuższy czas, warto pomyśleć o otwarciu konta walutowego. Do takiego konta przypisana jest karta walutowa, dzięki której dokonywanie płatności poza macierzystym krajem jest proste i korzystne po przeliczeniu.

Jaką kartą płatniczą płacić w USA?

Jeśli nie posiadasz rachunku walutowego i chcesz posługiwać się kartą debetową należącą do podstawowego, prywatnego konta – lepiej zrezygnuj z tego pomysłu. Praktycznie każdy bank pobierze prowizję za przewalutowanie, a to może sięgać nawet kilku procent (wartości każdej transakcji!).

Już po kilku takich płatnościach z konta może zniknąć o wiele więcej pieniędzy, niż zakładałeś. W takim przypadku sprawdzi się karta wielowalutowa. Nie musisz wnioskować o dodatkową kartę – wystarczy ta, którą masz do konta w złotówkach. Podczas płatności kartą poza granicami kraju, bank na podstawie lokalizacji ściąga należność z konta walutowego, w lokalnej walucie.

Visa czy Mastercard?

Zarówno Visa, jak i MasterCard to najpopularniejsze rodzaje kart w Polsce. O ile przy płatnościach krajowych to, którą posiadasz, nie ma większego znaczenia, o tyle odczuwalna różnica może pojawić się w przypadku transakcji za granicą.

Visa

Rozliczanie transakcji wykonanych za granicą za pośrednictwem kart Visa jest dość proste. Niezależnie od tego, w jakiej walucie dokonana była płatność, jest ona przeliczana na walutę, w jakiej prowadzony jest rachunek bankowy. Visa ma również dość niskie spready walutowe – zwykle to 1-1,5%.

W przypadku kart Visa, waluta karty i rozliczeniowa to złote (w przypadku polskich rachunków). Unika się w ten sposób podwójnego przewalutowania.

Mastercard

W przypadku drugiego największego operatora, czyli Mastercard sprawa ma się nieco inaczej. Bank nie przeliczy transakcji dla waluty rachunku, tylko w euro. Dopiero w kolejnym etapie, już po przeliczeniu transakcji wedle swojej tabeli kursów, Mastercard przekazuje rozliczenie bankowi i to właśnie on przewalutuje transakcję na złote.


Którą kartę więc wybrać?

W obu przypadkach przed dokonaniem transakcji można sprawdzić, ile w przybliżeniu przyjdzie finalnie zapłacić. Wystarczy dokonać obliczeń na kalkulatorze online, odpowiednio na stronie internetowej visa.co.uk lub mastercard.us.

Trudno dokonać jednoznacznego, najlepszego wyboru. Wiele zależy także od banku, w którym masz konto. Warto wiedzieć jednak, że w niektórych miejscach akceptowana może być tylko jedna z tych kart. Dlatego warto zaopatrzyć się zarówno w Visę i Mastercard, a codziennych transakcji dokonywać tą, która daje korzystniejszy przelicznik.

Karta Revolut, czyli czym alternatywnie płacić w USA?

Rozwiązaniem, które nie każdemu przychodzi na myśl, a które jest ciekawym kompromisem pomiędzy płatnościami elektronicznymi różnymi kartami, jest Revolut. Karta Revolut to pozabankowa alternatywa dla tradycyjnych kart wydawanych przez banki do rachunku osobistego lub firmowego. Do karty jest dedykowana aplikacja, dzięki czemu posiadacz ma pod ręką mnóstwo możliwości.
źródło: iecenter.pl

Awatar użytkownika
Comen
Moderator forum
Posty: 9542
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Re: USA

Post autor: Comen » 29 sty 2025, o 19:04

Stany Zjednoczone to mocarstwo morskie i faktu tego dowodzi także liczba historycznych statków i okrętów które stały się obiektami muzealnymi. W Polsce to bodaj 2 jednostki w Gdyni i Sołdek w Gdańsku, a tutaj taka lista, która chyba nie wyczerpuje tematu:

Pancerniki
USS North Carolina (BB-55) – Wilmington, Karolina Północna
Pancernik z czasów II wojny światowej, obecnie muzeum i pomnik.
USS New Jersey (BB-62) – Camden, New Jersey
Najbardziej zasłużony pancernik w historii US Navy, służył w II wojnie światowej, Korei i Wietnamie.
USS Massachusetts (BB-59) – Fall River, Massachusetts
Część muzeum "Battleship Cove", gdzie znajdują się również inne historyczne okręty.
USS Missouri (BB-63) – Pearl Harbor, Hawaje
Słynny pancernik, na którym podpisano kapitulację Japonii w 1945 roku.
USS Wisconsin (BB-64) – Norfolk, Wirginia
Jeden z ostatnich amerykańskich pancerników, służył aż do wojny w Zatoce Perskiej.
USS Iowa (BB-61) – Los Angeles (San Pedro), Kalifornia
Brał udział w walkach od II wojny światowej po zimną wojnę.
USS Alabama (BB-60) – Mobile, Alabama
Część "Battleship Memorial Park", obejmującego też okręt podwodny USS Drum.
USS Texas (BB-35) – Galveston, Teksas
Najstarszy zachowany pancernik, brał udział w obu wojnach światowych (obecnie w renowacji).

Lotniskowce
USS Midway (CV-41) – San Diego, Kalifornia
Służył od 1945 do 1992, obecnie jedno z najpopularniejszych muzeów morskich w USA.
USS Lexington (CV-16) – Corpus Christi, Teksas
Lotniskowiec z czasów II wojny światowej, obecnie muzeum interaktywne.
USS Yorktown (CV-10) – Charleston (Mount Pleasant), Karolina Południowa
Znajduje się w "Patriots Point Naval & Maritime Museum".
USS Hornet (CV-12) – Alameda, Kalifornia (zatoka San Francisco)
Uczestniczył w misjach Apollo, odbierając astronautów wracających z Księżyca.

Krążowniki i Niszczyciele
USS Olympia (C-6) – Filadelfia, Pensylwania
Najstarszy zachowany amerykański krążownik (z 1892 r.), brał udział w bitwie pod Manilą.
USS Salem (CA-139) – Quincy, Massachusetts
Ciężki krążownik z lat 40., jedyny zachowany okręt typu Des Moines.
USS Kidd (DD-661) – Baton Rouge, Luizjana
Niszczyciel klasy Fletcher, zachowany w oryginalnym stanie bojowym.
USS The Sullivans (DD-537) – Buffalo, Nowy Jork
Niszczyciel z czasów II wojny światowej, część Buffalo Naval Park.
USS Cassin Young (DD-793) – Boston, Massachusetts
Niszczyciel klasy Fletcher, brał udział w bitwach na Pacyfiku.
USS Turner Joy (DD-951) – Bremerton, Waszyngton
Niszczyciel znany z incydentu w Zatoce Tonkińskiej, który przyczynił się do eskalacji wojny w Wietnamie.

Okręty podwodne
USS Pampanito (SS-383) – San Francisco, Kalifornia
Okręt podwodny klasy Balao, brał udział w wojnie na Pacyfiku.
USS Bowfin (SS-287) – Pearl Harbor, Hawaje
Zwany "Pearl Harbor Avenger", część muzeum wojennego w Pearl Harbor.
USS Albacore (AGSS-569) – Portsmouth, New Hampshire
Eksperymentalny okręt podwodny z lat 50.
USS Nautilus (SSN-571) – Groton, Connecticut
Pierwszy na świecie okręt podwodny o napędzie nuklearnym.
USS Drum (SS-228) – Mobile, Alabama
Okręt podwodny z czasów II wojny światowej, część "Battleship Memorial Park".
USS Cavalla (SS-244) – Galveston, Teksas
Znany z zatopienia japońskiego lotniskowca Shōkaku podczas bitwy na Morzu Filipińskim.
USS Cobia (SS-245) – Manitowoc, Wisconsin
Okręt podwodny klasy Gato, brał udział w sześciu patrolach bojowych.
USS Cod (SS-224) – Cleveland, Ohio
Znany z jedynej w historii akcji ratunkowej okrętu podwodnego przeprowadzonej przez inny okręt podwodny.

Żaglowce i parowce, część z nich to jednostki stale pływające, ale mające status zabytkowy i muzealny
USS Constitution – Boston, Massachusetts
Najstarszy czynny okręt wojenny na świecie, zwodowany w 1797 roku.
Star of India – San Diego, Kalifornia
Żaglowiec z 1863 roku, najstarszy na świecie wciąż pływający statek.
USS Constellation – Baltimore, Maryland
Fregata zwodowana w 1854 roku, ostatni żaglowiec zbudowany dla US Navy.
Charles W. Morgan – Mystic, Connecticut
Barkentyna z 1841 roku, najstarszy zachowany statek wielorybniczy.
Balclutha – San Francisco, Kalifornia
Żaglowiec z 1886 roku, część San Francisco Maritime National Historical Park.
Elissa – Galveston, Teksas
Żaglowiec z 1877 roku, wciąż okazjonalnie pływający.
Falls of Clyde – Honolulu, Hawaje
Żaglowiec z 1878 roku, jedyny zachowany czteromasztowy statek typu pełnorejowiec.
HMS Surprise – San Diego, Kalifornia
Replika XVIII-wiecznej fregaty, znana z filmu "Pan i władca: Na krańcu świata".
Lady Washington – Aberdeen, Waszyngton
Replika brygu z 1787 roku, często wykorzystywana w filmach i programach telewizyjnych.
Mayflower II – Plymouth, Massachusetts
Replika statku pielgrzymów z 1620 roku.
Delta Queen – Chattanooga, Tennessee
Historyczny bocznokołowiec rzeczny z 1927 roku, obecnie hotel i muzeum.
SS Jeremiah O'Brien – San Francisco, Kalifornia
Statek typu Liberty z 1943 roku, jeden z dwóch zachowanych w pełni sprawnych.
SS John W. Brown – Baltimore, Maryland
Drugi zachowany statek typu Liberty z 1942 roku, oferuje rejsy edukacyjne.
Ticonderoga – Shelburne, Vermont
Bocznokołowiec z 1906 roku, część Shelburne Museum.
William M. Black – Dubuque, Iowa
Parowa pogłębiarka z 1934 roku, obecnie muzeum.
SS Badger – Ludington, Michigan
Parowy prom kolejowy z 1953 roku, wciąż w eksploatacji na jeziorze Michigan.
SS Keewatin – Douglas, Michigan
Luksusowy parowiec pasażerski z 1907 roku, obecnie muzeum.
SS Milwaukee Clipper – Muskegon, Michigan
Parowy prom pasażerski z 1904 roku, obecnie muzeum.
SS Lane Victory – San Pedro, Kalifornia
Statek typu Victory z 1945 roku, oferuje rejsy edukacyjne.
SS Red Oak Victory – Richmond, Kalifornia
Statek typu Victory z 1944 roku, część Rosie the Riveter/WWII Home Front National Historical Park.

Dawne liniowe statki pasażerskie:
Queen Mary – Long Beach, Kalifornia
Luksusowy liniowiec oceaniczny z 1936 roku, który służył zarówno jako statek pasażerski, jak i transportowiec wojskowy podczas II wojny światowej. Obecnie pełni funkcję hotelu i muzeum, oferując zwiedzającym możliwość poznania jego bogatej historii.
SS American Victory – Tampa, Floryda
Statek towarowy typu Victory z 1945 roku, który służył podczas II wojny światowej, wojny koreańskiej i wietnamskiej. Obecnie działa jako muzeum i oferuje edukacyjne rejsy.
SS Lane Victory – San Pedro, Kalifornia
Kolejny statek typu Victory z 1945 roku, który brał udział w operacjach podczas II wojny światowej oraz wojen w Korei i Wietnamie. Obecnie funkcjonuje jako muzeum i oferuje rejsy edukacyjne.
SS Red Oak Victory – Richmond, Kalifornia
Statek typu Victory z 1944 roku, który służył podczas II wojny światowej. Obecnie jest częścią Rosie the Riveter/WWII Home Front National Historical Park i pełni funkcję muzeum.

Ponadto w Nowym Jorku znajduje się: USS Intrepid (CV-11) – lotniskowiec klasy Essex z czasów II wojny światowej. Jest częścią Intrepid Sea, Air & Space Museum, położonego przy nabrzeżu rzeki Hudson na Manhattanie. Oprócz samego lotniskowca można tam zobaczyć również:
Okręt podwodny USS Growler (SSG-577) – jedyny zachowany amerykański okręt podwodny zdolny do wystrzeliwania pocisków nuklearnych z lat 50.
Duża liczba samolotów pokładowych, w tym F-14 Tomcat i A-12 Blackbird.
Brytyjski odrzutowiec Concorde
Prom kosmiczny Enterprise – pierwszy wahadłowiec NASA.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
Adler
Administrator forum
Posty: 14468
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: USA

Post autor: Adler » 29 sty 2025, o 19:43

Ciekawe zestawienie. A ja z innej beczki. Ciekawe, czy Polaków - obywateli UE też obejmą masowe łapanki służb skierowane w stronę nielegalnych imigrantów. W takim Chicago pewnie znaleźliby kandydatów/kandydatki. (T)

Awatar użytkownika
gar
Ekspert
Posty: 8944
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: USA

Post autor: gar » 30 sty 2025, o 07:52

Podobno szacują, że Polaków którzy przebywają w Stanach Zjednoczonych nielegalnie jest około 40 tysięcy. To niewiele w amerykańskiej skali, bo liczbę wszystkich nielegalnych migrantów szacuje się na 11 milionów. A czy się za nich wezmą ciężko powiedzieć. Pewnie specjalnej akcji nie będzie, ale jak się ktoś przez przypadek nawinie to może mieć poważny problem.

Awatar użytkownika
Comen
Moderator forum
Posty: 9542
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Re: USA

Post autor: Comen » 30 sty 2025, o 08:41

To cóż wrócą i zasiedlą pustostany na Podhalu. W Polsce aktualnie chyba nie ma aż takiego problemu z pracą a emigranci ze Stanów też jakąś kasę mają. To nie gołodupce z Kazachstanu.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
petruss1990
Ekspert
Posty: 1119
Rejestracja: 15 maja 2011, o 16:58
Lokalizacja: Hrubieszów/Lublin

Re: USA

Post autor: petruss1990 » 30 sty 2025, o 09:20

Podejrzewam, że jakichś masowych deportacji nie będzie, ale jak ktoś będzie pod okiem policji lub innych służb, to profilaktycznie mogą deportować.

Awatar użytkownika
gar
Ekspert
Posty: 8944
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: USA

Post autor: gar » 30 sty 2025, o 09:54

Może dla przykładu wyślą kilku Polaków do kraju, ale chyba w większości nastawiają się na szeroko pojętych Latynosów.

Awatar użytkownika
Adler
Administrator forum
Posty: 14468
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: USA

Post autor: Adler » 30 sty 2025, o 15:12

Za wydarzenia.interia.pl:
- Prawo obowiązuje wszystkich - stwierdziła sekretarz bezpieczeństwa krajowego USA Kristi Noem, odpowiadając na pytanie polskiego korespondenta w Białym Domu. Ten zapytał o podejście amerykańskich władz do Polaków, którzy mogą przebywać w kraju nielegalnie. Jak dodała, osoby łamiące prawo USA "zostaną pociągnięte do odpowiedzialności".

ODPOWIEDZ