...I dodać własne zdjęcia (z Malmö do Kopenhagi): Z Kopenhagi do Malmö: ...By ostatecznie uzupełnić:Most przez cieśninę Öresund (Öresundsbron), łączący duńską wyspę Zelandię, na której leży Kopenhaga ze Szwecją i Malmö otwarto w lipcu 2000 roku. Jest to jedna z największch konstrukcji tego typu w Europie. Sam most liczy sobie 8 km, w najwyższym miejscu wznosi się 70 m ponad poziom wody. Za mostem 4 km drogi (i linii kolejowej) biegnie przez sztuczną wyspę Pepparholmen, kolejne 4 km to tunel po stronie duńskiej. Podróż ze stacji Malmö Central na duńskie lotnisko Kastrup zabiera 21 minut (ze stacji Svagetorp jedzie się na lotnisko jedynie 12 minut), w Kopenhadze jest się po 35 minutach. Pociągi kursują co 20 minut. Po oddaniu mostu do użytku, zlikwidowano połączenia promowe między Kopenhagą a Malmö (oprócz jednego promu spacerowego).
Przejazd samochodem osobowym to koszt 48 Euro (powrót ponownie 48 Euro). Bezpośrednio pod mostem "podwieszony" tory kolejowe. Przejazd pociągiem kosztuje 110 koron szwedzkich/ 1 os. Pylony o wysokości 200 metrów, a wspomniane 70 metrów umożliwia przepłynięcie pod nim większych jednostek, np. statków pasażerskich. Duże statki towarowe przepływają nad tunelem - miałem okazję zobaczyć "na żywo". Większa część mostu leży po stronie duńskiej (stosowne oznakowanie). Na sztucznej wyspie (środkowa część) znajduje się lądowisko dla helikopterów oraz obowiązuje tam całkowity zakaz wstępu - bogata flora i fauna morska. W tunelu wentylacja (trzy tuby przepychające powietrze do kolejnego rzędu wiatraków). Nie wiedzieć czemu wszystkie pojazdy są sprawdzane po stronie szwedzkiej, zaraz po zjeździe z mostu i uiszczeniu opłaty za przejazd. Gdzie Schengen? Byłem w maju oraz w lipcu i nie przypominam sobie o wprowadzeniu czasowej kontroli przez Szwecję? <bezradny>