INSKRYPCJE na pomnikach Zachodniogalicyjskich cmentarzy z I w.św.

Awatar użytkownika
tadeks
Mentor
Mentor
Posty: 1068
Rejestracja: 7 cze 2014, o 21:17
Lokalizacja: Słupsk

Re: INSKRYPCJE na pomnikach Zachodniogalicyjskich cmentarzy z I w.św.

Post autor: tadeks » 7 lip 2019, o 23:14

kelo148@wp.pl pisze:
27 cze 2019, o 23:00
Pomylono numerację cmentarzy...
Cieszę się, że kolejny wybitny znawca tematu cm. z I w.św. zajrzał na to forum i zwrócił uwagę na numerację cmentarzy nr 1 i 2 pod Czeremchą.
Przed i po założeniu tego wątku, a przed przedstawianiem kolejnych inskrypcji z cmentarzy przeglądałem i analizowałem kilka źródeł cmentarnych, również https://www.sekowa.info.
Szanowny Pan tu i na swojej stronie uważa, że nr 1, to cmentarz zachodni z 150 pochowanymi, cm 2, to wschodni z 130 pochowanymi. Tak jest w kilku źródłach. Wiem, że zgodnie z Pana numerację numeruje te cmentarze Jerzy Drogomir.
Ja pisząc odwrotnie korzystałem z kilku źródeł.
I tak cmentarz wschodni z 130 pochowanymi numerem 1 określają zapewne znane Panu źródła w tym:
-Eksploratorzy,
-cmentarze.gorlice.net.pl (autor Mirosław Łopata),
-cruxgaliciae.org,
-cmentarze.siemaszko.eu,
-wikipedia (tej nie zawsze ufam),
-o ile dobrze pamiętam, również Oktawian Duda,
-też Jan Majewski w swoim albumie i jeszcze inne.
Na google.com zobaczyć można zdjęcie z 2013 r. z cm.w. 1, napis:130 pochowanych (podają: autor Aleksander Gucwa) https://www.google.com/maps/place/49%C2 ... d21.456375
Nie twierdzę, że tak Pan podpisał, być może to pomyłka, ale Pana korekty tam nie ma.

Znam Pana stronę, często tam zaglądam, szkoda, że nie pociągnął Pan tematu na kolejne okręgi cmentarne.

Znając różną numerację tych cmentarzy (innych również) nie upieram się, że numeracja, którą w tym wątku przyjąłem jest właściwa. Gdzieś (?), kiedyś czytałem, że błąd wynika z błędnego odczytu zdjęcia z tymi cmentarzami, chyba pomylono coś z kierunkami świata na zdjęciu lub źle odczytano.

W podziękowaniu za zainteresowanie się naszym forum podrzucę Panu trochę błędów z długiej listy błędów na stronie http://www.sekowa.info/index.php?go=4&id2=189, ograniczę się do błędów w inskrypcjach :
cmentarz nr 1: jest EHNE, powinno być EHRE,
cm. 2: jak wyżej,
cm. 3: jest WEITTEN, powinno WEIHTEN,
cm.4: jest DER powinno DAS,
cm 7 są 4 błędy: SCHMUCKET, SOHNE, BRUDER, GEHEILIGHTEN,
cm 8: FRAGT NIGHT, powinno FRAGT NICHT,
cm.11: 2 błędy,
cm.46: jest GESCHORT, powinno być GESCHART,
cm.51: jest menschenfern, powinno menschenfernen,
cm 52: HETER, powinno HEISSER,
cm.53 jest BLUHNI, powinno BLÜHN,
cm.58: 4 błędy,
... To tylko z I Okręgu i to nie wszystkie. Proszę nie doszukiwać się w tej wyliczance złośliwości. Na stronę Sękowej wciąż zaglądam, bo interesuje mnie wszystko zwiąazne z Beskidem Niskim.
Dodam, że większość wyłapał znający język niemiecki Andy, właściciel tego forum.

Adler
Site Admin
Site Admin
Posty: 11890
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: INSKRYPCJE na pomnikach Zachodniogalicyjskich cmentarzy z I w.św.

Post autor: Adler » 29 gru 2021, o 21:36

Nowości w temacie.
Drugie, uaktualnione wydanie albumu Jana Majewskiego dostępne jest od 21 grudnia 2021 roku. Album można nabyć bezpośrednio u autora. Ale może niech on sam coś o tym opowie. :]

Jan M.
Donator
Donator
Posty: 136
Rejestracja: 10 lut 2017, o 08:37
Lokalizacja: Beskid Niski

Re: INSKRYPCJE na pomnikach Zachodniogalicyjskich cmentarzy z I w.św.

Post autor: Jan M. » 30 gru 2021, o 10:54

Dziękuję za info o drugim wydaniu mojego albumu.
Książkę wydałem za pośrednictwem firmy której jestem współwłaścicielem.
Ilość stron taka sama (608 stron), wymieniłem zdjęcia w opisie około dwudziestu cmentarzy (przeprowadzone remonty), na kolejnych 15 częściowo.
Trochę nowych informacji o przeprowadzonych remontach, no i poprawione literówki w niemieckojęzycznych inskrypcjach (Krzysztof Garduła i znajomi z Czarnego Austriackiego Krzyża).
Strona tego Forum umieszczona jest w spisie źródeł internetowych.
Więcej informacji na mojej stronie.
http://www.cmentarzewojenne.pl/index.html#