Strona 11 z 19

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 16 lip 2021, o 20:03
autor: tadeks
Nie to.

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 17 lip 2021, o 12:31
autor: Comen
Może największe miasto w Polsce gdzie nie przystaje żaden pociąg rangi Intercity.

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 17 lip 2021, o 15:22
autor: tadeks
Comen pisze:
17 lip 2021, o 12:31
Może największe miasto w Polsce gdzie nie przystaje żaden pociąg rangi Intercity.
Zgadza się.
To największe z miast przez, które pociągi PKP Intercity przejeżdżają bez postojów.
Według dostępnych danych Rudę Śląską zamieszkuje 138 tys. obywateli.
Kolejne na tej liście, to :
Pruszków 62 tys.
Świętochłowice 50 tys.

Co zrobić, aby pociągi IC w Rudzie Śląskiej zatrzymywały się?
Trzeba tam mieć posła! Burmistrz, prezydent, bądź proboszcz też mogą, ale mniej skutecznie, bo poseł dojeżdża do Warszawy do sejmu.
Gar, nie macie posła? Spróbuj Ty w kolejnych wyborach, a ziomkowie będą Ci wdzięczni. Jeden punkt w programie wyborczym już masz, to pociągi.
Przykład na to, co może poseł:
od czerwca 2021 r. część pociągów Intercity kursujących na trasie Bydgoszcz –Warszawa zatrzymuje się w Czerniewicach, wsi liczącej 1 tys. mieszkańców (!!!).
Stało się tak na skutek interwencji posła Tadeusz Woźniaka z Solidarnej Polski.

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 17 lip 2021, o 22:45
autor: Comen
A jest potrzebny przystanek IC w Rudzie Śląskiej? Sądząc po liczbie mieszkańców pewnie bardziej niż w Czerniewicach, ale... To jest miasto w środku aglomeracji i dojazd do Zabrza, Katowic czy Gliwic nie jest jakimś wyzwaniem. Poza tym Ruda Śląska to umowna jednostka administracyjna - zbiór kilku czy kilkunastu osiedli, które w sumie uznać by można za oddzielne miasta. Nazwa jest od osiedla Ruda, ale władze miejskie rezydują w Nowym Bytomiu. Który dworzec w Rudzie jest główny? Patrząc analogicznie w Niemczech też są miasta wielkości Rudy Śląskiej w których IC nie staje, np. Leverkusen czy Herne.
A na tą prywatę panów posłów to mnie szlag trafia.

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 18 lip 2021, o 17:15
autor: gar
Mamy posła - praktycznie w każdej kadencji. Był czas, że takie pociągi się u nas zatrzymywały, ale zainteresowanie było znikome. Jako lokalni patrioci do Warszawy staramy się nie jeździć :) Inna sprawa, że dla części mieszkańców Rudy Śląskiej mniej czasu zajmuje dojazd na stację w Katowicach niż w Rudzie.

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 19 lip 2021, o 10:04
autor: tadeks
gar pisze:
18 lip 2021, o 17:15
... Był czas, że takie pociągi się u nas zatrzymywały, ale zainteresowanie było znikome.
...Inna sprawa, że dla części mieszkańców Rudy Śląskiej mniej czasu zajmuje dojazd na stację w Katowicach niż w Rudzie.
A te dwa argumenty zmieniają spojrzenie na temat.
Bez rozeznania porównywałem Rudę Śląską do Gdańska, który pod względem komunikacyjnym znam. W Gdańsku wszystkie pociągi IC, w tym Pendolino, zatrzymują się na stacjach Gdańsk Główny, G. Wrzeszcz i G. Oliwa, mimo, że tam między tymi stacjami pociągi SKM jeżdżą zdecydowanie częściej niż Koleje Śląskie przez Rudę Śląską i łatwo dojechać do G. Głównego. W szczycie to co 7-8 minut.
Jednak Oliwa i Wrzeszcz to zdecydowanie większe niż w Rudzie Śląskiej zagęszczenie mieszkańców, urzędów, firm, galerii itp.
Ja przed zamieszczeniem info o niezatrzymujących się pociągach popatrzyłem na plan śląskiej aglomeracji, zwłaszcza Rudy Śląskiej, której nie znam. Rzeczywiście blisko kolei rozmieszczona jest tylko niewielka część R.Ś.
A dodam jeszcze, że według dostępnych mi źródeł Ruda Śląska nie jest stacją tylko jednoperonowym przystaniem kolejowym.
Zdjęcie z bazy kolejowej z 2020 roku:
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?d ... oid=195474

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 19 lip 2021, o 13:14
autor: gar
Pociągi IC zatrzymywały się - co może być ciekawe - nie w Rudzie Śląskiej a na stacji Ruda Chebzie (Chebzie to najmniejsza dzielnica pod względem ilości mieszkańców Rudy Śląskiej).

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 8 gru 2021, o 11:43
autor: Adler
rynek-kolejowy.pl:
Od 15 grudnia w transporcie zbiorowym będą obowiązywać limity napełnienia do 75% pojemności środka transportu. Wciąż jest jednak mnóstwo niewiadomych. Nie wiadomo, czy do tej liczby będą wliczać się czy nie osoby zaszczepione, nie wiadomo, czy będzie chodzić o łączną liczbę siedzących miejsc w wagonach, czy także o miejsca stojące.

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 8 gru 2021, o 12:38
autor: gar
Jakoś mnie to nie dziwi. Ludzie, którzy się tym w rządzie zajmują najczęściej z transportu publicznego nie korzystają, więc pojęcie mają o niej żadne - nawet nie wiem czy orientują się, że jest coś takiego jak miejsca siedzące i stojące.

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 12 gru 2021, o 22:49
autor: Adler
Od dzisiaj nowy rozkład.

Historia z dzisiaj.
Trasa:
Tarnów-Rzeszów (Intercity) w opcji "Bilet taniomiastowy" za 18 zł.
Rzeszów-Tarnów (Polregio) w opcji "Taryfa Podkarpacka" za 15 zł.
Chyba nie muszę pisać, czym szybciej i wygodniej za w miarę podobne pieniądze...

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 13 gru 2021, o 07:05
autor: Comen
Są trasy gdzie Intercity jest tańszy od kolei regionalnej - z tego co pamiętam tak wychodziła podróż na linii Siedlce - Warszawa.

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 13 gru 2021, o 08:17
autor: gar
Są (a przynajmniej były trasy) na których osobówka jest szybsza od IC czy TLK lub czas przejazdu jest porównywalny.

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 13 gru 2021, o 08:32
autor: Adler
Na wspomnianym przeze mnie odcinku:
Intercity: 47min.
Polregio: 1,10h.

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 15 gru 2021, o 14:58
autor: gar
Adler pisze:
13 gru 2021, o 08:32
Na wspomnianym przeze mnie odcinku:
Intercity: 47min.
Polregio: 1,10h.
Na tym odcinku (w sumie niezbyt długim) różnica jest całkiem spora
Jak pisałem są od tego wyjątki- pewnie jakby dobrze poszukać to trochę się ich znajdzie (cen nie porównywałem):
Kudowa - Zdrój - Kłodzko Miasto IC 1 h 18 min, a tymczasem osobówka KD 1 h 07 min.
Szklarska Poręba Górna - Wrocław Główny IC 3 h 27 min, a osobówka KD 3 k 00 min
Krynica-Zdrój - Kraków Główny IC 4 h 50 min, a osobówka PR 4 h 30 min

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 15 gru 2021, o 19:48
autor: Adler
Jednak w przypadku ceny (ostatnia pozycja) różnica jest znaczna.

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 15 gru 2021, o 21:19
autor: gar
Adler pisze:
15 gru 2021, o 19:48
Jednak w przypadku ceny (ostatnia pozycja) różnica jest znaczna.
Jeśli sprawdzałeś to napisz. Jestem ciekawy jak spora jest ta różnica.

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 15 gru 2021, o 23:36
autor: Adler
22 zł (Polregio) kontra "od 29 zł" w TLK.
IC nie jeżdżą w tym kierunku, a te miałem na myśli opisując wcześniej trasę Tarnów-Rzeszów i nazad.

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 16 gru 2021, o 09:43
autor: gar
Ktoś powie że to tylko 7 złotych, ale w przypadku rodziny robi się już konkretna różnica. Inna sprawa, że procentowo różnica jest bardzo konkretna (ponad 20% dopłaty za to że jadę dłużej).

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 16 gru 2021, o 09:45
autor: Adler
I nie można porównać komfortu jazdy IC z TLK, a z Polregio to już całkiem. (D)

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 16 gru 2021, o 16:08
autor: Comen
Nowe szynobusy kolei regionalnych są dość komfortowe. Zdecydowanie bardziej od starych TLK. Z Intercity różnie bywa. Komfort przejazdu zazwyczaj i tak zależy od oblozenia miejsc.

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 16 gru 2021, o 19:53
autor: Adler
Comen pisze:
16 gru 2021, o 16:08
Nowe szynobusy kolei regionalnych są dość komfortowe.
Racja. Nie wiem tylko czy te wszystkie stare składy zostały już wycofane czy nadal jeżdżą? (T)

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 16 gru 2021, o 19:54
autor: Comen
Tzw. "kible" są jeszcze dość powszechne na torach.

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 21 gru 2021, o 23:28
autor: gar
W nowym rozkładzie jazdy pojawiło się kilka przywróconych do życia tras i stacji (przystanków) kolejowych. Na Górnym Śląsku kolejna reaktywacja trasy Bytom - Gliwice. Oby tym razem udana.

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 22 gru 2021, o 13:17
autor: Adler
A jak w innych regionach?
Jakieś inne ciekawe nowości w połączeniach?

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 22 gru 2021, o 19:15
autor: Comen
Z tego co widzę kolej wraca na linię Skarżysko-Kamienna - Tomaszów Mazowiecki. Końskie już wprawdzie odwiedziłem bo stosunkowo łatwo dojechać tam z Kielc, ale są jeszcze np. Gagaty Sołtykowskie czy skałki Piekło pod Niekłaniem a te łatwiej będzie można spenetrować jeśli jest kolej z przystankami na odcinku od Skarżyska do Stąporkowa.
Innym teoretycznie ciekawym połączeniem może być linia Wrocław-Jelcz z wycieczką pieszą szlakiem znakowanym z Oławy do Jelcza.