Kolej w Polsce i Europie

Linie lotnicze, autokary, rejsy, podróże pociągiem oraz samochodem.
Awatar użytkownika
tadeks
User
User
Posty: 1067
Rejestracja: 7 cze 2014, o 21:17
Lokalizacja: Słupsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: tadeks » 16 lip 2021, o 20:03

Nie to.

Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Jr. Admin
Posty: 7692
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 17 lip 2021, o 12:31

Może największe miasto w Polsce gdzie nie przystaje żaden pociąg rangi Intercity.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
tadeks
User
User
Posty: 1067
Rejestracja: 7 cze 2014, o 21:17
Lokalizacja: Słupsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: tadeks » 17 lip 2021, o 15:22

Comen pisze:
17 lip 2021, o 12:31
Może największe miasto w Polsce gdzie nie przystaje żaden pociąg rangi Intercity.
Zgadza się.
To największe z miast przez, które pociągi PKP Intercity przejeżdżają bez postojów.
Według dostępnych danych Rudę Śląską zamieszkuje 138 tys. obywateli.
Kolejne na tej liście, to :
Pruszków 62 tys.
Świętochłowice 50 tys.

Co zrobić, aby pociągi IC w Rudzie Śląskiej zatrzymywały się?
Trzeba tam mieć posła! Burmistrz, prezydent, bądź proboszcz też mogą, ale mniej skutecznie, bo poseł dojeżdża do Warszawy do sejmu.
Gar, nie macie posła? Spróbuj Ty w kolejnych wyborach, a ziomkowie będą Ci wdzięczni. Jeden punkt w programie wyborczym już masz, to pociągi.
Przykład na to, co może poseł:
od czerwca 2021 r. część pociągów Intercity kursujących na trasie Bydgoszcz –Warszawa zatrzymuje się w Czerniewicach, wsi liczącej 1 tys. mieszkańców (!!!).
Stało się tak na skutek interwencji posła Tadeusz Woźniaka z Solidarnej Polski.

Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Jr. Admin
Posty: 7692
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 17 lip 2021, o 22:45

A jest potrzebny przystanek IC w Rudzie Śląskiej? Sądząc po liczbie mieszkańców pewnie bardziej niż w Czerniewicach, ale... To jest miasto w środku aglomeracji i dojazd do Zabrza, Katowic czy Gliwic nie jest jakimś wyzwaniem. Poza tym Ruda Śląska to umowna jednostka administracyjna - zbiór kilku czy kilkunastu osiedli, które w sumie uznać by można za oddzielne miasta. Nazwa jest od osiedla Ruda, ale władze miejskie rezydują w Nowym Bytomiu. Który dworzec w Rudzie jest główny? Patrząc analogicznie w Niemczech też są miasta wielkości Rudy Śląskiej w których IC nie staje, np. Leverkusen czy Herne.
A na tą prywatę panów posłów to mnie szlag trafia.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
gar
Donator
Donator
Posty: 6883
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 18 lip 2021, o 17:15

Mamy posła - praktycznie w każdej kadencji. Był czas, że takie pociągi się u nas zatrzymywały, ale zainteresowanie było znikome. Jako lokalni patrioci do Warszawy staramy się nie jeździć :) Inna sprawa, że dla części mieszkańców Rudy Śląskiej mniej czasu zajmuje dojazd na stację w Katowicach niż w Rudzie.

Awatar użytkownika
tadeks
User
User
Posty: 1067
Rejestracja: 7 cze 2014, o 21:17
Lokalizacja: Słupsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: tadeks » 19 lip 2021, o 10:04

gar pisze:
18 lip 2021, o 17:15
... Był czas, że takie pociągi się u nas zatrzymywały, ale zainteresowanie było znikome.
...Inna sprawa, że dla części mieszkańców Rudy Śląskiej mniej czasu zajmuje dojazd na stację w Katowicach niż w Rudzie.
A te dwa argumenty zmieniają spojrzenie na temat.
Bez rozeznania porównywałem Rudę Śląską do Gdańska, który pod względem komunikacyjnym znam. W Gdańsku wszystkie pociągi IC, w tym Pendolino, zatrzymują się na stacjach Gdańsk Główny, G. Wrzeszcz i G. Oliwa, mimo, że tam między tymi stacjami pociągi SKM jeżdżą zdecydowanie częściej niż Koleje Śląskie przez Rudę Śląską i łatwo dojechać do G. Głównego. W szczycie to co 7-8 minut.
Jednak Oliwa i Wrzeszcz to zdecydowanie większe niż w Rudzie Śląskiej zagęszczenie mieszkańców, urzędów, firm, galerii itp.
Ja przed zamieszczeniem info o niezatrzymujących się pociągach popatrzyłem na plan śląskiej aglomeracji, zwłaszcza Rudy Śląskiej, której nie znam. Rzeczywiście blisko kolei rozmieszczona jest tylko niewielka część R.Ś.
A dodam jeszcze, że według dostępnych mi źródeł Ruda Śląska nie jest stacją tylko jednoperonowym przystaniem kolejowym.
Zdjęcie z bazy kolejowej z 2020 roku:
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?d ... oid=195474

Awatar użytkownika
gar
Donator
Donator
Posty: 6883
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 19 lip 2021, o 13:14

Pociągi IC zatrzymywały się - co może być ciekawe - nie w Rudzie Śląskiej a na stacji Ruda Chebzie (Chebzie to najmniejsza dzielnica pod względem ilości mieszkańców Rudy Śląskiej).

Adler
Site Admin
Site Admin
Posty: 11884
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Adler » 8 gru 2021, o 11:43

rynek-kolejowy.pl:
Od 15 grudnia w transporcie zbiorowym będą obowiązywać limity napełnienia do 75% pojemności środka transportu. Wciąż jest jednak mnóstwo niewiadomych. Nie wiadomo, czy do tej liczby będą wliczać się czy nie osoby zaszczepione, nie wiadomo, czy będzie chodzić o łączną liczbę siedzących miejsc w wagonach, czy także o miejsca stojące.

Awatar użytkownika
gar
Donator
Donator
Posty: 6883
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 8 gru 2021, o 12:38

Jakoś mnie to nie dziwi. Ludzie, którzy się tym w rządzie zajmują najczęściej z transportu publicznego nie korzystają, więc pojęcie mają o niej żadne - nawet nie wiem czy orientują się, że jest coś takiego jak miejsca siedzące i stojące.

Adler
Site Admin
Site Admin
Posty: 11884
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Adler » 12 gru 2021, o 22:49

Od dzisiaj nowy rozkład.

Historia z dzisiaj.
Trasa:
Tarnów-Rzeszów (Intercity) w opcji "Bilet taniomiastowy" za 18 zł.
Rzeszów-Tarnów (Polregio) w opcji "Taryfa Podkarpacka" za 15 zł.
Chyba nie muszę pisać, czym szybciej i wygodniej za w miarę podobne pieniądze...

Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Jr. Admin
Posty: 7692
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 13 gru 2021, o 07:05

Są trasy gdzie Intercity jest tańszy od kolei regionalnej - z tego co pamiętam tak wychodziła podróż na linii Siedlce - Warszawa.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
gar
Donator
Donator
Posty: 6883
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 13 gru 2021, o 08:17

Są (a przynajmniej były trasy) na których osobówka jest szybsza od IC czy TLK lub czas przejazdu jest porównywalny.

Adler
Site Admin
Site Admin
Posty: 11884
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Adler » 13 gru 2021, o 08:32

Na wspomnianym przeze mnie odcinku:
Intercity: 47min.
Polregio: 1,10h.

Awatar użytkownika
gar
Donator
Donator
Posty: 6883
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 15 gru 2021, o 14:58

Adler pisze:
13 gru 2021, o 08:32
Na wspomnianym przeze mnie odcinku:
Intercity: 47min.
Polregio: 1,10h.
Na tym odcinku (w sumie niezbyt długim) różnica jest całkiem spora
Jak pisałem są od tego wyjątki- pewnie jakby dobrze poszukać to trochę się ich znajdzie (cen nie porównywałem):
Kudowa - Zdrój - Kłodzko Miasto IC 1 h 18 min, a tymczasem osobówka KD 1 h 07 min.
Szklarska Poręba Górna - Wrocław Główny IC 3 h 27 min, a osobówka KD 3 k 00 min
Krynica-Zdrój - Kraków Główny IC 4 h 50 min, a osobówka PR 4 h 30 min

Adler
Site Admin
Site Admin
Posty: 11884
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Adler » 15 gru 2021, o 19:48

Jednak w przypadku ceny (ostatnia pozycja) różnica jest znaczna.

Awatar użytkownika
gar
Donator
Donator
Posty: 6883
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 15 gru 2021, o 21:19

Adler pisze:
15 gru 2021, o 19:48
Jednak w przypadku ceny (ostatnia pozycja) różnica jest znaczna.
Jeśli sprawdzałeś to napisz. Jestem ciekawy jak spora jest ta różnica.

Adler
Site Admin
Site Admin
Posty: 11884
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Adler » 15 gru 2021, o 23:36

22 zł (Polregio) kontra "od 29 zł" w TLK.
IC nie jeżdżą w tym kierunku, a te miałem na myśli opisując wcześniej trasę Tarnów-Rzeszów i nazad.

Awatar użytkownika
gar
Donator
Donator
Posty: 6883
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 16 gru 2021, o 09:43

Ktoś powie że to tylko 7 złotych, ale w przypadku rodziny robi się już konkretna różnica. Inna sprawa, że procentowo różnica jest bardzo konkretna (ponad 20% dopłaty za to że jadę dłużej).

Adler
Site Admin
Site Admin
Posty: 11884
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Adler » 16 gru 2021, o 09:45

I nie można porównać komfortu jazdy IC z TLK, a z Polregio to już całkiem. (D)

Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Jr. Admin
Posty: 7692
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 16 gru 2021, o 16:08

Nowe szynobusy kolei regionalnych są dość komfortowe. Zdecydowanie bardziej od starych TLK. Z Intercity różnie bywa. Komfort przejazdu zazwyczaj i tak zależy od oblozenia miejsc.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Adler
Site Admin
Site Admin
Posty: 11884
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Adler » 16 gru 2021, o 19:53

Comen pisze:
16 gru 2021, o 16:08
Nowe szynobusy kolei regionalnych są dość komfortowe.
Racja. Nie wiem tylko czy te wszystkie stare składy zostały już wycofane czy nadal jeżdżą? (T)

Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Jr. Admin
Posty: 7692
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 16 gru 2021, o 19:54

Tzw. "kible" są jeszcze dość powszechne na torach.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
gar
Donator
Donator
Posty: 6883
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 21 gru 2021, o 23:28

W nowym rozkładzie jazdy pojawiło się kilka przywróconych do życia tras i stacji (przystanków) kolejowych. Na Górnym Śląsku kolejna reaktywacja trasy Bytom - Gliwice. Oby tym razem udana.

Adler
Site Admin
Site Admin
Posty: 11884
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Adler » 22 gru 2021, o 13:17

A jak w innych regionach?
Jakieś inne ciekawe nowości w połączeniach?

Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Jr. Admin
Posty: 7692
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 22 gru 2021, o 19:15

Z tego co widzę kolej wraca na linię Skarżysko-Kamienna - Tomaszów Mazowiecki. Końskie już wprawdzie odwiedziłem bo stosunkowo łatwo dojechać tam z Kielc, ale są jeszcze np. Gagaty Sołtykowskie czy skałki Piekło pod Niekłaniem a te łatwiej będzie można spenetrować jeśli jest kolej z przystankami na odcinku od Skarżyska do Stąporkowa.
Innym teoretycznie ciekawym połączeniem może być linia Wrocław-Jelcz z wycieczką pieszą szlakiem znakowanym z Oławy do Jelcza.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/